okt 5, 2007 - In de pers    No Comments

Knesselare wacht studie af over Schipdonkkanaal

Knesselare wil nog geen standpunt innemen in het dossier van de verbreding van het Schipdonkkanaal. Op de gemeenteraad van woensdagavond legde oppositiepartij GVP een motie op tafel tegen de verbreding. Maar meerderheidspartij Groep 9910 steunde de motie niet.

Het Schipdonkkanaal loopt niet door Knesselare, maar toch waarschuwde David Geens (GVP) dat het dossier ook voor zijn gemeente geen ver-van-mijn-bedshow is. Wanneer de verbreding er zou komen, is de kans volgens Geens groot dat er in Eeklo een overslagkade komt voor containers. De vrachtwagens die de containers wegbrengen, zouden dan via Ursel naar Aalter rijden, waardoor de N499 een snelweg door het dorp van Ursel zou worden.

«Wij nemen als gemeente nu geen beslissing in dit dossier», zegt burgemeester Fredy Tanghe (Groep 9910). «Het Streekplatform+ Meetjesland heeft alle gemeenten gevraagd om te wachten met een standpunt tot na de haalbaarheidsstudie. Zeebrugge wil in 2020 van 40 miljoen ton goederen evolueren naar 70 miljoen ton. Er zal dus tegen die tijd wel iets moeten gebeuren of de wegen slibben helemaal dicht.»

Het schepencollege van Knesselare belooft het dossier wel op de voet te volgen. Ook de eventuele aanleg van de langverwachte Ring rond Eeklo wordt opgevolgd. «Allemaal zaken die een invloed zullen hebben op het verkeer door het dorp van Ursel, dus we kijken nauwkeurig toe», belooft schepen Erné De Blaere (Groep 9910). (JSA)

© 5/10/2007 De Persgroep Publishing

okt 4, 2007 - Schipdonkkanaal    No Comments

Groep 9910 wil Schipdonkkanaal verbreden

Waar ik voor vreesde is dus uitgekomen. Groep 9910 wil geen neen zeggen tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal.

In de reactie van de Knesselaarse burgemeester Johan De Roo Fredy Tanghe, was heel duidelijk te merken dat men niet durft ingaan tegen “hogere” belangen: “we wachten de resultaten van de studie af”. Waar hebben we dat nog gehoord? Een mens zou voor minder denken dat hij in de verkeerde gemeenteraad zat…

Groep 9910 staat dus de facto pro een breder Schipdonkkanaal. De burgemeester haalde immers als enig argument de extra tonnen containers in Zeebrugge aan als noodzaak waarom een oplossing moet gezocht worden via meer scheepvaart. Wie die preambule al maakt, weet dat er op dit moment maar één waterweg als oplossing wordt gezien. Juist ja, het Schipdonkkanaal.

En het klopt niet eens, want er zijn studies (MAIS 2001) genoeg voor handen, voldoende ondersteund door tal van milieubewegingen, die aantonen dat die aangroei van containers perfect over het spoor kunnen gaan, wat veel milieuvriendelijker is dan een gans biotoop te moeten uitgraven. Ik moet niet herhalen wat al beknopt doch heel duidelijk geschreven staat op de website van ’t Groot Gedelf (kijk o.a. naar hoofdstuk 3: Economisch).

De studie afwachten is weer zo typisch voor de meerderheid: wachten, wachten en nog eens wachten. De fractie Groen! werd gisteren zelfs groen van al het wachten zonder deadlines en al het uitstel (daarover later meer). Wachten en wegsteken, kop in ’t zand

De haalbaarheidsstudie is in die mate uniek dat ze alle actoren uit het veld hoort om na te gaan wat er moet gedaan worden om een verbreding haalbaar te maken. Met andere woorden de studie omvat een belangrijk stuk waarin geluisterd wordt naar alle betrokkenen om zo een inventaris te kunnen maken van wat er allemaal moet gebeuren om de verbreding haalbaar/aanvaardbaar te maken.

Langs de kant gaan zitten wachten betekent dat je de kans laat voorbijgaan je opmerkingen te formuleren. Als de studie is afgerond, dan zal de minister snel beslissen en zullen de werken reeds volgend jaar van start gaan. Als Knesselare dan afkomt van “zeg hé, wij hebben nog enkele verzuchtingen” zal het zijn “kans verkeken”.

Dit is dus dossier “gemiste kans 6514” of zoiets… Binnenkort staat deze blog op nummer één in Google als je zoekt op “gemiste kansen”…

Het beste bewijs van de struisvogelpolitiek vind je in het feit dat Knesselare niemand stuurt naar de klankbordgroep omtrent de verbreding. Gelukkig wel naar de groep omtrent de ring in Eeklo. Daar gaan ze wel naar toe en hopen ze goeie resultaten te halen. Maar het is slechts half werk. Het blijft een feit dat ondanks alle snelheidsdrempels, een vrachtwagen die in Eeklo een container laadt voor Aalter, door Ursel zal rijden omdat zijn GPS hem zegt dat dat de kortste weg is. Schepen Herlinde Trenson en schepen Erné De Blaere zeggen wel “jamaar, dat zal amper tijdswinst opleveren”… Duidelijk niet veel ervaring met de transportsector, die twee. Bij gelijke tijdsduur zal een vrachtwagenchauffeur verplicht door zijn baas de kortste weg nemen: minder kilometers = minder kosten. Dus, door Ursel.

Gelukkig viel fractiegenote Natalie Busschaert mee in om de indringende vraag te stellen “waarom stuurt u niemand naar de klankbordgroep van het Schipdonkkanaal als u wel iemand stuurt naar de groep omtrent de ring?”.

Antwoord van De Roo Tanghe: “We hebben in streekplatform afgesproken met één stem namens de streek te pleiten”. Mooi, alleen al die ander gemeenten, waaronder Maldegem, Eeklo, Nevele, Zomergem, … gaan wel allemaal met individuele vertegenwoordigers. Mooi he, die eengevooisde stemmen waar de stille basstem van Fredy Tanghe in ontbreekt?

Snapt onze meerderheid nu nog niet dat we nooit nog recht van spreken zullen krijgen als nadien blijkt dat het ganse dossier nadelig zal uitdraaien voor Ursel?

Ze kunnen wel fier melden dat in overleg met Aalter beslist is dat het nieuwe industrieterrein niet zal ontsloten worden via de Middelweg. Hoera! Eerst zien en dan geloven, maar dan nog. Zelfs al komt het rechtstreeks uit op de N44, dan nog blijft de kortste weg industrie Eeklo – industrie Aalter dwars door Ursel.

En slechts één ding zal die mastodonten verhinderen van onze Urselse kinderen plat te rijden: een tonnageverbod.

Alleen daarom al was onze motie bedoeld: als de verbreding van het Schipdonkkanaal er toch moet komen, zorg dan dat je net zoals alle andere gemeenten je wensenlijstje kan waarmaken. Maldegem droomt van extra industrie en misschien een jachthaven, Eeklo droomt van overslagkaaien. Iedere gemeente droomt van iets voor zichzelf. Iedere gemeente spreekt met eigen stem in de klankbordgroep over zijn eigen bezorgdheden, bezwaren en verlangens. Is het dan zoveel te veel gevraagd dat iemand van ons bestuur op die vergaderingen gaat zeggen “ok jongens, wij vragen maar 1 ding: enkele verkeersborden van het type rond, met rode rand en de cijfers 3.5T in geschilderd. Een stuk of 10 is voldoende”.

Als het een probleem van tijd of mankracht is, alstublieft beste schepenen, duid mij aan. Ik zal mijn tijd met veel plezier opofferen om namens Ursel te gaan pleiten voor een tonnageverbod.

Maar niets doen is fout. Wij moeten als gemeente niet bezorgd zijn om alle problemen uit de wereld. Dat argument haalt de meerderheid zelf aan als Groen! als wereldverbeteraar onze gemeenteraad een geweten tracht te schoppen. Dan moeten we wel enkel naar onszelf kijken. Maar in een dossier waarin de Urselse bevolking verwacht dat haar schepen het voor hen zou opnemen, daar gebeurt niets.

Ik eindig met het volgende: “Er zijn twee soorten dwazen: zij die niet van mening kunnen veranderen en zij die het niet willen.” (Josh Billings, Amerikaans humorist (1815-1885))

Volgens mij is er een derde soort: “zij die geen mening durven hebben”.

PS Luister ook naar het nieuws op Radio2

PS2 Leuk was de steun van Tony Vermeire, fractieleider CD&V Zomergem. Zie ook op zijn blog.

okt 2, 2007 - Algemeen    No Comments

Motie tegen verbreding van het Schipdonkkanaal

De GVP heeft een punt toegevoegd op de dagorde van de Knesselaarse gemeenteraad van 3 oktober 2007. Het betreft een motie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal:

Motie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal

Artikel 1

Knesselare betreurt als Meetjeslandse gemeente de teloorgang van een schitterend landschap bij de eventuele verbreding van het Schipdonkkanaal. Een prachtig stuk natuur en toeristisch waardevol landschap zou hiermee verdwijnen.

Ook heel wat buurtbewoners zouden getroffen worden door onteigeningen.

Knesselare en Ursel zijn weliswaar zelf niet gelegen aan het Schipdonkkanaal, maar dreigt desalniettemin toch getroffen te worden door een eventuele uitbreiding.

Ursel dreigt dan immers getroffen te worden door een stroom van vrachtverkeer veroorzaakt door de overslag van containers en goederen. Onze gemeente vreest immers dat via Eeklo de rechtstreekse verbinding naar de industrieterreinen in Aalter en het verdere hinterland via de dorpskern van Ursel zal lopen.

Om al deze redenen is de gemeente Knesselare dan ook gekant tegen de eventuele verbreding van het Schipdonkkanaal.

Artikel 2

De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om op de vergaderingen van de klankbordwerkgroep betrokken bij de haalbaarheidsstudie Seine-Schelde-West, duidelijk het standpunt in te nemen dat Knesselare tegen de verbreding gekant is en zal tegelijk er op aandringen mocht de verbreding er toch komen, Ursel geen doorgang zal kunnen toelaten voor vrachtverkeer

Artikel 3

Afschrift van deze motie wordt bezorgd aan:

– de heer André Denys, gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1 9000 Gent

– mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II-laan 20 bus 1, 1000 Brussel

– de heer Leo Clinckers, Waterwegen en Zeekanaal nv, Nederkouter 28, 9000 Gent

– het Streekplatform +, Oostveldstraat 1, 9900 Eeklo.

De volledige toelichting staat bij meer lezen.

In Het Laatste Nieuws van vandaag stond dit artikel over ons standpunt:

Motie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal

Sinds eind vorig jaar ligt het dossier omtrent een mogelijke verbreding van het Afleidingskanaal van de Leie, beter gekend als het Schipdonkkanaal, weer op de ministeriële tafels.

Men stelt – terecht – dat de ontsluiting van de haven van Zeebrugge via de binnenwateren moeizaam verloopt omwille van de flessenhals rond Brugge. Wie regelmatig naar Brugge gaat, zal al wel “slachtoffer” geweest zijn van de openstaande bruggen.

In het verleden zijn er al tal van studies geweest omtrent een betere ontsluiting van Zeebrugge. Als men naar ontsluiting via kanalen kijkt, werden er steeds drie opties genoemd: kanaal Brugge-Gent uitbreiden, verbreding van het Schipdonkkanaal of een nieuw kanaal ten noorden van de N49. Omwille van de flessenhals te Brugge is de eerste optie er al lang in werkelijkheid geen meer. En de tegenstand van lokale overheden is er ook in geslaagd de optie van het Noordkanaal af te voeren.

Blijft dus over: verbreding van Schipdonk. Momenteel loopt er een haalbaarheidsstudie die zeer ruim en echt ieder onderdeel gaat uittekenen om te kijken wat er moet gedaan worden om een verbreding haalbaar te maken.

Eén van de kernpunten van de Vlaamse Regering is dat door de oprichting van een klankbordgroep alle (lokale) actoren hun zeg zouden krijgen. Ook de gemeente Knesselare wordt hiervoor telkens uitgenodigd.

Het hoeft geen betoog dat de verbreding van het Schipdonkkanaal op zich een ramp betekent voor een prachtig biotoop dat zich ontwikkeld heeft, niet alleen op de oevers zelf, maar in de ganse omgeving van het Schipdonkkanaal.

Het hoeft ook geen betoog dat voor de rechtstreeks getroffen gemeenten er heel wat boven hun hoofd hangt. Denk daarbij maar aan onze buurgemeente Zomergem dat dreigt gewoon doorsneden te worden.

Het ganse Meetjesland dreigt dus getroffen te worden.

Maar ook lokaal moeten we stilstaan bij de gevolgen!

De haalbaarheidsstudie laat nu al zien dat men veel gemeenten wil over de streep trekken door niet enkel lasten te voorzien, maar ook lusten. Concreet dromen veel gemeenten langsheen het Schipdonkkanaal al van nieuwe industrieterreinen langsheen moderne aanlegkaaien.

Er is in Eeklo een strekking die gelooft in de “enorme economische voordelen” die de eventuele verbreding met zich zouden meebrengen. Zij denken dat het een impuls zou geven aan nieuwe bedrijven op hun bedrijventerrein dat langs één zijde van het Schipdonkkanaal gevestigd is. Het feit dat containeroverslag mogelijk zou zijn met een rechtstreekse aansluiting op twee zeehavens (Zeebrugge én Gent), is voor sommige een natte droom.

We hebben zelfs al sommige horen spreken over een eventuele uitbreiding van het industrieterrein aan de andere kant van het kanaal.

Om dit beter visueel te kunnen plaatsen, kijk even naar deze kaart:

Combineer meer industrie echter met het reeds lang sluimerende dossier van de doortrekking van de “Ring rond Eeklo”, dan zie je de gevaren opduiken voor Ursel.

Zie maar naar volgende zin uit een nota van het vorige Eeklose bestuur:

Er bestaat een algemene consensus over het doortrekken van de huidige Ringlaan over de Vaart van Eeklo naar de Tieltsesteenweg.

Verkeer vanuit Aalter dat naar de N49 moet zou door deze realisatie niet meer door het centrum moeten.

In de zin “verkeer vanuit Aalter dat naar de N49 moet” ontbreekt een deel. Ik zal het voor u aanvullen: “verkeer vanuit Aalter via Ursel dat naar de N49 moet”…

Maar denk dan nog even verder: meer industrie in Eeklo die net gebruik zou maken van het feit dat er vanuit twee zeehavens makkelijker containers en overlsag naar Eeklo kan komen. Welke richting zullen die goederen nadien uitgaan?

Niet naar boven, naar de N49 toe. Want die leidt naar Zeebrugge, Gent en Antwerpen. Dan hadden de containers net zo goed kunnen doorvaren naar die havens.

Neen, die goederen die in Eeklo gelost zullen worden, zullen voornamelijk naar het zuiden toegebracht worden. Richting Aalter, Deinze en het verdere hinterland. En die baan loopt recht door Ursel.

Daarom kunnen we enkel vaststellen dat onze gemeente wel degelijk betrokken partij is en haar stem moet laten horen in de klankbordgroep en meer bepaald zich moet verzetten tegen de verbreding en tegelijk het standpunt moet verdedigen dat als de verbreding er komt, ook Knesselare recht heeft op “compensaties”, met name een strikt tonnageverbod in Ursel en een aanpassing van het wegennet om te voorkomen dat Ursel een containerdoorgangsdorp wordt.

Daarom stelt de GVP voor dat de gemeenteraad volgende motie goedkeurt:

Motie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal

Artikel 1

Knesselare betreurt als Meetjeslandse gemeente de teloorgang van een schitterend landschap bij de eventuele verbreding van het Schipdonkkanaal. Een prachtig stuk natuur en toeristisch waardevol landschap zou hiermee verdwijnen.

Ook heel wat buurtbewoners zouden getroffen worden door onteigeningen.

Knesselare en Ursel zijn weliswaar zelf niet gelegen aan het Schipdonkkanaal, maar dreigt desalniettemin toch getroffen te worden door een eventuele uitbreiding.

Ursel dreigt dan immers getroffen te worden door een stroom van vrachtverkeer veroorzaakt door de overslag van containers en goederen. Onze gemeente vreest immers dat via Eeklo de rechtstreekse verbinding naar de industrieterreinen in Aalter en het verdere hinterland via de dorpskern van Ursel zal lopen.

Om al deze redenen is de gemeente Knesselare dan ook gekant tegen de eventuele verbreding van het Schipdonkkanaal.

Artikel 2

De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om op de vergaderingen van de klankbordwerkgroep betrokken bij de haalbaarheidsstudie Seine-Schelde-West, duidelijk het standpunt in te nemen dat Knesselare tegen de verbreding gekant is en zal tegelijk er op aandringen mocht de verbreding er toch komen, Ursel geen doorgang zal kunnen toelaten voor vrachtverkeer

Artikel 3

Afschrift van deze motie wordt bezorgd aan:

– de heer André Denys, gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1 9000 Gent

– mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, Graaf de Ferrarisgebouw, Koning Albert II-laan 20 bus 1, 1000 Brussel

– de heer Leo Clinckers, Waterwegen en Zeekanaal nv, Nederkouter 28, 9000 Gent

– het Streekplatform +, Oostveldstraat 1, 9900 Eeklo.

okt 2, 2007 - In de pers    No Comments

Knesselare mengt zich in discussie rond verbreding Schipdonkkanaal

«Een verbreding van het Schipdonkkanaal zou voor Ursel een overvloed aan extra vrachtwagens betekenen. Dat moeten we ten allen tijde vermijden», zegt gemeenteraadslid David Geens (GVP) van Knesselare. Zijn partij legt morgenavond op de gemeenteraad een motie voor tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal.

De eventuele verbreding van het Schipdonkkanaal is al meer dan 20 jaar een hekel punt in zowat het ganse Meetjesland. Gemeenten als Zomergem, Eeklo, Maldegem en Nevele zitten al lang mee aan tafel omdat het kanaal effectief door hun grondgebied loopt. Maar ook andere gemeenten gaan zich nu mengen. «Het Schipdonkkanaal loopt niet door Knesselare, maar toch zouden de gevolgen van een verbreding verschrikkelijk zijn», zegt GVP-fractieleider David Geens. «Eeklo koestert de stille droom om door een verbreding van het kanaal zijn industrie te kunnen uitbreiden. Als er in Eeklo kaaien aangelegd zouden worden om aan containeroverslag te doen, dan zullen die vrachtwagens met containers vooral naar het zuiden gestuurd worden. Als ze naar Aalter, Tielt of Deinze moeten, zal de kortste weg door Ursel zijn. Die extra vrachtwagens kunnen we daar echt wel missen. Zeker nu er plannen zijn voor de bouw van een nieuwe school en aan die kant van de Eekloseweg ook een nieuwe verkaveling komt.»

compensatie

David Geens vraagt naast het ondertekenen van de motie tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal, dat de gemeente meer haar stempel drukt binnen de klankbordgroep, die rond het dossier werd opgebouwd. «Mocht de verbreding er uiteindelijk toch komen, dan is het de bedoeling om zoveel mogelijk compensatie te vragen voor Ursel», meent Geens. «Een totaal verbod op doorgaand zwaar verkeer moet dan opgelegd worden. Anders wordt Ursel onleefbaar. Als dergelijk totaalverbod niet kan, moet misschien een denkoefening gemaakt worden om een ring rond Ursel aan te leggen. Maar dat is natuurlijk een zeer doorgedreven maatregel, die wellicht maar onderaan het lijstje zal staan.» (JSA)

© 2007 De Persgroep Publishing

okt 2, 2007 - Schipdonkkanaal    No Comments

Bezoekers beschrijven het Schipdonkkanaal – deel 2

In de post van 23 augustus kon je al het eerste deel bloemlezingen vinden van de inzendingen van de fietszoektochtdeelnemers om het landschap te beschrijven.

Hier volgt nog een deel bij meer lezen…

Het valt op dat er vis is in DE LIEVE. Vissen wordt terug gedaan,vooral jonge mensen.Er zijn veel kikvorsen te zien in het water van DE LIEVE. U ziet het prachtig bos van HET LEEN.Prachtige maisvelden voor het grootste gedeelte van de route.Mooi zicht op het kasteel TERWAELKEN.Is gelegen in een prachtig landschapspark met vijver en ijskelder.Vanop de route ziet u ook het mooie kasteel van BARON DONS de LOVENDEGEM. Vanop de schipdonkbrug hebben we een prachtig zicht op de kruising van het SCHIPDONKKANAAL en het kanaal GENT-BRUGGE. Er zijn ook mooie fietspaden langs deze kanalen.

Familie Van Rentergem Alex

Als een zilveren lint slingert DE LIEVE zich door het Meetjesland.Prachtig afgeboord met groen,gras en veelkleurige veldbloemen. Mooie fiets en wandelpaden voor passieve en actieve recreatie met een rijkdom aan vogelsoorten. Aan het sas van Merendree en op t’Eiland drijven witte zwanen en vliegen oeverzwaluen,zij groeten als het ware de vele fietsers en wandelaars . Het kanaal GENT-BRUGGE vloeit er over in het SCHIPDONKKANAAL. Je wordt er betoverd door stilte van de natuur,enkel verstoord door het geluid van ruisend riet en het wiegen van de bomen in de wind

Coppens Gaby

Het Meetjesland,één en al pracht en praal. Bij een bezoek aan het Meetjesland is alles altijd inbegrepen. Van het ochtendlijk fluitconcert van de vogels,langs de groene wijdse velden en weiden over de grazende koetjes en kalfjes,alsook de schapen langs de oevers van LIEVE en SCHIPDONK. Prachtig !!

De Vlamynck Raf

De strakke lijnen van de kanalen en bijhorende bomenrijen wisselen af met het langzaam kabbelende LIEV-stroompje .Het geheel is zeer rustgevend,daar wordt de mens één met de natuur. Het poetische Vinderhoute en het LIEVE-landschap verdienen absoluut eerherstel want hun cultuurhistorische waarde is groot.

Vandewalle Marleen

Schoon Meetjesland van rustig slingerende wegen. Vogels kwelen hun mooiste liederen in de stille natuur.Beekjes en kanalen doorklieven het landschap.Hier is het nog de echte boerenbuiten.Het vriendelijk dorpsleven is een must. Hier ist goed leven.

Van Damme Carla

Land van de stilte en van de rust. Mijn vlakke land.

De Baets Kristof

Land tussen LIEVE en KALE. Het vlakke land.Land van mijn dromen.

Van Acker Roland

De dorpen tussen KALE en LIEVE. Dorpen van kastelen en dreven,waar de stilte nog waarneembaar is.Het ruisen van de bladeren en het wiegen van de rietstengels.De nabijheid van de molen die de spreuk draagt “De hemel geeft,die vangt die heeft”Het LEEN en het visrijke krekengebied waar het goed en rustig leven is.

Van Damme Julien

Langs SCHIPDONK en LIEVE kan je van groen genieten. Langs kleine dorpen en gemeenten,tussen vissers en fietsers zoemen de bijen en muggen.Het fladderen van vlinders in hun kleurige pakken en het kwaken van kikkers.Waar je ook nog een stukje van de oorlog kan terugvinden.

Van Damme Piet

Fietsen door het mooie groen,op een zomerse dag, zou je het ook niet doen ??? Met een frisse wind in de rug,fiets je van brug tot brug.Je ziet daarbij de groene kikkerbil en menig mooie vogels voor wie het wil.Een pintje hier of ijsje daar…. En voor je het weet heb je de fietsroute klaar.

Devos Jan

Toen we vertrokken aan Kuitenberg wist ik niet wat me te beurt zou vallen,maar vlug was ik aan de stilte van de LIEVE, de kabbelende beek,de rustbanken verkocht.Verder de kanalen volgend was dit een aangename en deugddoende zondag.

De Vogelaere Martine

Het mooie landschap dat uitnodigt om langs te fietsen heeft alle voorzieningen om eens te stoppen onderweg.Rust,zon alles was aanwezig op onze tocht.

Stofferis Daniel

Rijdend langs de Lieve en Schipdonkkanaal zag ik hier en daar een fiere reiger staan.t’Wijdse landschap met lange rijen hoge bomen lieten mij stilletjes wegdromen.Van mijn eigen nabije mooie streek waar ik misschien niet altijd genoeg om geef,beken ik dus ook een beetje schuld en denk:nu is waarschijnlijk mijn plicht min of meer vervuld.

Van De Walle Roger

De dorpen tussen Kale en Lieve waar de stilte nog waarneembaar is.De nabijheid van een molen die de spreuk draagt “De hemel geeft,die vangt die heeft”. Het Leen en het stille visrijke krekengebied waar het goed is om rustig te leven.

Van Damme Carla

Schoon meetjesland van rustig slingerende wegen.Vogels kwelen hun mooiste liederen in de stille natuur.Beekjes en kanalen doorklieven het landschap.Hier is het nog echt de boerenbuiten.Hier is het goed te leven.

Van Damme Julien

O mooie land,mijn land,het meetjesland!!

De Baets Kristof

Als een zilveren lint slingert de Lieve zich door het Meetjesland.Prachtig afgeboord met groen en veelkleurige veldbloemen.Prachtige fiets-en wandelpaden voor passieve en actieve recreatie met een rijkdom aan vogelsoorten.Aan het sas en t’eiland drijven witte zwanen en vliegen oeverzwaluwen. Zij groeten als het ware de vele fietsers en wandelaars.Je wordt er betoverd door de stilte van de natuur.

Coppens Gaby

Het Meetjesland met zijn schone natuur, waar het goed is om te vertoeven.De stilte van de natuur spreekt boekdelen.

Van Acker Roland

Het was een aangename fietstocht langs rustige wegen.Mooi uitzicht langs het water met veel groen en paar leuke stopplaatsen.

Rubin Dhont

Met KVLV – Ronsele hebben we genoten van deze tocht langs Schipdonk en Lieve. De Akkerhoeve is zeker een aanrader.

Wille Rita

Op een mooie zomerdag besloten wij deze kanalentocht te fietsen.Veel groen,rustige omgeving,met hier en daar een bank om even te verpozen met een hapje en een drankje,terwijl wij naar de vogels luisterden en de eendjes in het water keken.Het was een mooie en deugddoende fietstocht.Hartelijk bedankt.

De Jaeger Marc

De fietstocht vond ik heel fijn.Het landelijke spreekt mij echt aan.Ook de rust die fietsen langs een kanaal met zich meebrengt,vooral zonder auto’s vind ik fantastisch.De bootjes op het Schipdonkkanaal brengen een aangename afwisseling.Ook het sas, waar juist een boot door ging,vond ik mooi om eens te zien.Een aanrader.

De Graeve Jozef

De fietstocht langs de Lieve en het Schipdonkkanaal vond ik erg leuk.Ik hou van de natuur en van rustige wegen om te fietsen,wat ik zeker vond langs beide kanalen.Ze zijn ook al veel beter onderhouden dan vroeger,wat een mooier uitzicht geeft en beter is voor de vissen en watervogels.Het is een aanrader voor te fietsen.

De Kesel Annie

Waterwild spelevaart.De waakzame reiger loert geduldig op vis net als de eenzame visser.Gebroken spiegelbeelden van wandelaars en fietsers in het rimpelende water.Geruis van populieren en struikgewas vol leven.Stilte en harmonie met velden en weiden.Gekoesterd door omringende dorpen.Een ware ramp als men deze wateraders doet springen en alles plaats moet maken voor scheepvaart en industrie.Een kwade droom en dan pas besef je wat moois je zou kunnen missen.

Fordeyn Chris

Zachtjes kabbelend kronkelen twee zilveren linten zich door het vlakke mooie Meetjeslandse akkerlandschap.Beukend tegen of zachtjes meeglijdend met de steeds aanwezige wind is deze tocht een spiegel van de Meetjeslandse ziel:ruw,eerlijk,maar bovenal “ heerlijk “

Switzynck Daniel

Veel mais en landbouwvelden,veel koeien en enkele reigers.Schoon zicht over de landelijke wegen.Aan de Lieve zaten enkele vissers.De hoge bomen waar de wind in waait.Gewoon de stilte en de rustige natuur maken van zo een tocht een ander mens van je.Voor herhaling vatbaar.

De Meester Ronny

Rustige wegen waar geen autoverkeer is toegelaten.Schapen,paarden,koeien in de weide,eenden en ganzen in het water.Grote sterke bomen langs het Schipdonkkanaal en enkele bootjes die het water doen rimpelen.Genieten dat is het woord voor gans deze tocht.Wij hebben ervan genoten,dat is zeker.

De Pauw Linda

Veel akkerbouw,mais,gerst aardappelen.Weiden met koeien,schapen en paarden.In het water meerkoeten,ganzen en eenden.Vissers langs het Schipdonkkanaal.Prachtige bomen langs het kanaal.

Droesbeke Andries

Hier is de natuur nog gebleven zoals vroeger.Schipdonkkanaal,mooie oevers afgebakend met bomen.Terug vis in het water.De Lieve,een rustig kabbelend kanaaltje met lange,veel gebruikte fietspaden.Mooi-prachtig!!

Herteleer Roger

Blauw,witte wattenbollen,grijs,donkergrijze dreigende pakken:”de lucht” Honderden hinten groen:velden,gras,bomen en struiken langs het kanaal. Bruin,zwart met rood of wit,alle soorten watervogels in de Lieve.Bonte koeien,paarden allerhande,een waaier van dieren.En tenslotte een bonte groep fietsers.Goede sfeer onderweg en een lekker glas achteraf om van al dat moois te bekomen.

Boghaert Anne-Marie

Oxfam Wereldwinkel in actie!

Vandaag berichtje gekregen van collega Roland Bonami:

Komende weekend

vrijdag 5 én zaterdag 6 oktober.

Op de binnenkoer van de Bibliotheek in Knesselare.

Je vindt Oxfam Wereldwinkel daar op vrijdag van 15 uur tot 20 uur en op zaterdag van 9 u 30 tot 16 uur.

Je zult er allerlei Fair Trade producten kunnen ontdekken en eventueel aankopen.

Koffie, honing, wijn, vruchtensap, rijst, chocolade, thee, ananas, speculoos en nog zoveel meer!

Gratis proeven kun je alleszins en ook een gratis geschenkje voor alle bezoekers!

Kom je eens af?

Stuur je dit berichtje ook even door?

Oxfam Wereldwinkel dankt je alvast voor de aandacht!

Hmz, eens kijken. Koffiebonen hebben we misschien nodig en Isabel staat nu al in de rij voor de zongedroogde mango’s…

Mogen we zeker niet vergeten, bespaart een rit naar Aalter.

sep 28, 2007 - Schipdonkkanaal    No Comments

Verslag klankbordgroep 7 september 2007

Met een beetje vertraging, toch weer op mijn bureau geland.

Het verslag: <%media(schipdonkkanaal/20070928-Verslag klankbordgroep Seine-Schelde West 07-09-2007.pdf|Verslag klankbordgroep Seine-Schelde-West 7/9/2007)%>

De aanwezigheidslijst: <%media(schipdonkkanaal/20070928-Aanwezigheidslijst klankbordgroep 07-09-2007.pdf|Aanwezigheidslijst klankbordgroep 7/9/2007)%> (Knesselare: niemand aanwezig – zucht)

Pagina's:«1...64656667686970...131»