jan 20, 2008 - Schipdonkkanaal    No Comments

College Knesselare reageert op MER Schipdonkkanaal

Op de gemeenteraad van 16 januari 2008 heeft het schepencollege meegedeeld dat betreffende het MER verbreding Schipdonkkanaal er via de gemeente geen reacties binnenkwamen, maar dat ze wel zelf een tweetal opmerkingen heeft geformuleerd.

Kort samengevat vindt het college dat er meer gemeenten betrokken moeten worden bij dit onderzoek omdat, en dit snijdt ook het tweede punt aan in hun brief, de waterhuishouding bij een eventuele verbreding in een veel groter gebied betrokken is.

De volledige brief kan u <%media(schipdonkkanaal/20080117-MER reactie cbs knesselare.pdf|hier)%> nalezen.

jan 19, 2008 - Schipdonkkanaal    No Comments

Verslag klankbordgroep 14 december 2007

Bij deze het volgende verslag van de klankbordgroep.

Ik vond één stukje wel bijzonder genoeg om het apart te belichten:

Johan De Roo (Maldegem) merkt op dat er nog steeds geen duidelijkheid is of het project al dan niet doorgaat. Nochtans wegen de nadelen voor Maldegem volgens hem veel zwaarder dan de voordelen. Op macro-economisch vlak (i.e. voor heel Vlaanderen) zal dit allicht anders zijn. Hij vraagt zich dan ook af of de gemeente de afweging van de voor- en nadelen dient te maken vóór 7 januari 2008.

Ewald Wauters licht nogmaals de procedure van de kennisgeving toe. De inspraak speelt zich niet af op het niveau van het voor of tegen het project zijn, maar betreft de te volgen procedure: zijn er nog andere te onderzoeken alternatieven of bijhorende aspecten die nader bestudeerd moeten worden? Hij deelt tevens mee dat dit zeker niet de laatste stap in de procedure is. Vooraleer een eerste spadesteek kan gegeven worden, dienen nog heel wat stappen te worden uitgevoerd.

Het volledig verslag vind je <%media(schipdonkkanaal/20080117-Verslag klankbordgroep Seine-Schelde West 14-12-2007.pdf|hier)%>.

jan 18, 2008 - In de pers    No Comments

Kerkverlichting wordt gedoofd tijdens vastenperiode

De verstralers die de kerken van Knesselare en Ursel verlichten, zullen tijdens de vastenperiode gedoofd worden. Het voorstel van oppositiepartij Groen! werd door de voltallige gemeenteraad aanvaard.

Van 6 februari tot 23 maart zullen de lichten aan de kerken van Knesselare en Ursel gedoofd worden. ‘De vastenperiode is een periode van bezinning die onze levenswijze in vraag stelt’, verduidelijkt Ann De Poortere (Groen!). ‘Voorts is de maatregel een aanklacht tegen de stijgende energieprijzen, haalt het de CO2-uitstoot naar beneden.’

Het voorstel werd eenparig goedgekeurd. ‘We zullen elk jaar de lichten in deze periode doven tot het einde van deze legislatuur’, belooft burgemeester Fredy Tanghe (Groep9910).

Een voorstel om de lichten weer aan te steken bij speciale gelegenheden zoals een kermis, kroegentocht of Pierlala, kende geen bijval. ‘De verlichting draagt bij tot de verkeersveiligheid op de parkings’, vond oppositieraadslid Joeri Roose (GVP). (bvk)

© 18/1/2008 Nieuwsblad

jan 18, 2008 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Meetjesland: een sterk merk

Het Streekplatform+ heeft in oktober 2007 beslist om van het Meetjesland een sterk merk te maken.

Met dit nieuw plan willen de belangrijke organisaties uit de regio beschrijven hoe ze de streek de komende tien tot vijftien jaar willen ontwikkelen.

Als gemeentebestuur willen we dit uiteraard ondersteunen en het college heeft er dan ook voor gezorgd dat alle gemeenteraadsleden tijdens de zitting van 16 januari een pin kregen die we fier kunnen dragen om dit merk uit te dragen.

Bij deze dus een herinnering aan dit heuglijke moment.

Meer info op de site van Meetjesland 2020.

jan 17, 2008 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Toch mestverwerking rond Woestijne?

In de talrijke discussies omtrent de implanting van het nieuwe industrieterrein Woestijne op de grens tussen Aalter en Knesselare/Ursel was er veel bezorgdheid vanuit de buurt omtrent de implanting van mestverwerkende bedrijven. Hier en daar dook immers die mogelijkheid op. Het Aalters gemeentebestuur heeft die vraag altijd ontwijkend beantwoord.

Een bezorgde inwoner stuurde me vandaag de opmerking dat er nu blijkbaar weliswaar niet op het nieuwe industrieterrein, maar wel vlak in de buurt een mestverwerkend bedrijf zou komen. Ik citeer even uit zijn mail:

Zonder dat het gemeentebestuur van Aalter de omwonenden en inwoners van Aalterbrug en Dries (Aalter en Knesselare) er specifiek van op de hoogte heeft gebracht, loopt, met als uiteindelijke opdrachtgever een groot Nederlands energieconcern, een vergunningsanvraag voor het opzetten van een grootschalige mest- en afvalvergistingsinstallatie aan de Aalterweg/Knokkeweg in Aalterbrug, niet ver van de grens met Knesselare.

Er was weliswaar de normale aankondiging in de lokale pers van een wijziging aan de vergunning voor een plaatselijk landbouwer/veekweker doch in eerste instantie hebben denkelijk weinigen goed begrepen om welk grootschalig project het hier gaat. De bezwaartermijn loopt af op 18/01/2008. De vraag kan worden gesteld waarom het college van burgemeester en schepenen van Aalter niet een breder opgezette en voorafgaande informatieronde naar de wijkbewoners heeft uitgevoerd. Heeft men geen slapende honden willen wakker maken of wat is hier aan de hand?

Specifiek de mobiliteitsproblematiek van dit project zal tot gevaarlijke situaties aanleiding geven zowel in de Grote Dries als de Pietendries in Knesselare daar de aan- en afvoer van de te vergisten mest, maïs en bioafval wellicht grotendeels langs deze kleine landelijke straten zal dienen te verlopen gezien de moeilijke en in de toekomst wellicht volledig onmogelijke directe toegang tot de Knokkeweg voor deze zware en dagelijks uit te voeren transporten. Het gaat hier gemiddeld om minstens tien zware transporten per dag. De landbouwer zelf zal enkele procenten van de te verwerken mest toeleveren de rest moet worden aangevoerd samen met grote hoeveelheden te vergisten maïs en andere bioafvalstoffen.

Kopie van de aankondiging:

Dossiernr. : 200797/2007/1/55 Bijlage 8

Vlarem – besluit van 6 februari 1991

Provincie Oost-Vlaanderen (zoals vervangen door bijlage1 BVR 3 juni 2005)

Gemeente Aalter

BEKENDMAKING VAN EEN MILIEUVERGUNNINGSAANVRAAG EN OPENBAAR ONDERZOEK

Gegevens over de bevoegde overheid

de Bestendige Deputatie van de Provincieraad

Gegevens over de aanvrager/exploitant

voornaam en achternaam of

naam van de rechtspersoon

De heer Peter Wittevrongel

straat en nummer en busnummer

maatschappelijke zetel indien rechtspersoon

Aalterweg 4

postnummer en gemeente

maatschappelijke zetel indien rechtspersoon

9880 Aalter

Gegevens over de inrichting

Adres waarop de exploitatie plaatsvindt of plaats zal vinden

straat en nummer en busnummer Aalterweg 4

postcode en gemeente 9880 Aalter

Kadastrale gegevens

afdeling sectie perceelnummers

1 A nrs. 515 A, 516 A, 517, 521 B, 522 C, 523 A,

526 B, 526 C, 526 D

Soort inrichting

Omschrijf in het algemeen (hoofdactiviteit) : een rundveehouderij met vergistingsinstallatie

Toepasselijke indelingsrubrieken van de Vlaremindelingslijst voor deze aanvraag :

2.2.3.c: opslag van organisch biologisch afval met vergisting

2.2.5.e.2: opslag en menging van niet gevaarlijke afvalstoffen, met een opslagcapaciteit van 2 x

360 ton

3.1.1: het lozen van bedrijfsafvalwater met een debiet van 0,18 m³/u

3.6.1: afvalwaterzuiveringsinstallatie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater

3.6.3.1: het zuiveren en lozen van bedrijfsafvalwater dat gevaarlijke stoffen bevat met een effluent

van 10 m³/u

9.4.3.c.1: stallen met plaatsen voor 134 runderen

12.1.2.b: elektriciteitsproductie (3 x 835 kW)

12.2.2: transformatoren met een individueel nominaal vermogen van 3.000 kVA

15.1.1: het stallen van 13 voertuigen en/of aanhangwagens

15.4.2.a: het wassen van max. 9 voertuigen en hun aanhangwagens per dag

16.1.b.3: productie van gassen met een productiecapaciteit van 1.255 m³/u

16.3.1.1: een beluchter met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 7,5 kW

17.3.3.2.b: opslagplaatsen voor oxiderende, schadelijke, corrosieve en irriterende stoffen met een

totaal inhoudsvermogen van 26.650 kg

17.3.6.1.a: de opslag van 5.000 l mazout

17.3.6.1.b: de opslag van 9.500 l mazout

17.3.7.1: opslag van 2.000 l oliën

17.3.9.3: 2 verdeelslangen voor brandstof

28.2.c.1: de opslag van 3.920 m³ mest

28.3.c: inrichting waar dierlijke mest bewerkt of verwerkt wordt met een bewerkings of verwerkingscapaciteit op jaarbasis van 36.000 ton mest

29.5.2.1.b: metaalbewerkingstoestellen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 10 kW

31.1.3: Vast opgestelde motoren met een totaal nominaal vermogen van 6.294 kW

39.4.1: Warmtewisselaars 2 x 2 m³ voor pasteurisatie

43.2.1: verbrandingsinrichting met elektriciteitsproductie met een totaal warmtevermogen van 2.808kW

45.14.3: de opslag van 1.100 m³ groenvoeders en 5.340 m³ energiegewassen

53.8.2: een grondwaterwinning met een opgepompt debiet van max. 930 m³ per jaar

Een niet-technische samenvatting is te vinden in bijlage bij de aanvraag klasse 1

Voorwerp van de aanvraag

een aanvraag voor een nieuwe vergunning voor de hele vergunde inrichting en een een aanvraag voor

het veranderen van de inrichting door uitbreiding (vergroting in capaciteit, drijfkracht of oppervlakte) en

toevoeging (nieuw perceel)

Meer gegevens met betrekking tot de procedure en de inspraakmogelijkheden

De procedure is gestart op 10 december 2007

Meer informatie betreffende deze aanvraag bij

de hierna genoemde dienst van de gemeente

adres

telefoonnr. en eventueel e-mailadres

Dienst Milieu en Stedenbouw

Europalaan 22, 9880 Aalter

09/325 22 83

(Openingsuren: elke werkdag van 8.30u tot

12.00u, dinsdagnamiddag van 16.00u tot

19.00u, vrijdagnamiddag van 13.30u tot

17.00u)

De vergunningsaanvraag met bijlage, ligt

gedurende de volgende periode ter inzage van

het publiek bij de hierboven genoemde dienst

van 20 december 2007 tot 18 januari 2008

Gedurende deze periode kunnen bezwaren en opmerkingen schriftelijk worden gericht aan het College

van burgemeester en schepenen en/of mondeling worden meegedeeld aan de Burgemeester of aan

de gemeentelijke Milieuambtenaar, de heer Bart Van de Weghe, die daarvan een door de

betrokkene(n) te ondertekenen proces-verbaal opstelt.

Er wordt geen informatievergadering georganiseerd.

Opgemaakt te Aalter op 19 december 2007.

De Burgemeester,

Pieter De Crem

Veel tijd om te reageren is er niet meer, ik vond het toch belangrijk om de informatie van de bezorgde buurtbewoners met anderen te delen.

jan 17, 2008 - Algemeen    No Comments

We zijn niet gelijk

Ik krijg altijd opnieuw de kriebels over die verdomde antidiscriminatiewetten. Ik vind ze gewoon absurd. Ze ontkennen de realiteit.

Ik ben blij dat verzekeringen voor vrouwen duurder worden. Nu zal iedereen eens gaan ondervinden wat de idioterie is van dat rare linkse correcte denken.

Ik heb nieuws voor al die correcte filosofen: we zijn niet gelijk.

Mannen zijn mannen. Wij pissen graag rechtopstaand en spetteren graag op de rand van de pot. We zijn allemaal een beetje macho en als echte pantoffelhelden durven dat niet toegeven.

Vrouwen zijn vrouwen. Ze zijn emotioneel in staat veel meer te begrijpen dan mannen. Ze zijn het ware sterke geslacht.

Negers zijn negers. Ze hebben een donkere huid en een ander gestel. Ze zijn als volk een ras die de wereld anders beleven dan wij.

Moslims zijn moslims. Zij geloven in Allah en hebben een godsdienst die 14 eeuwen jonger is dan ons christelijk geloof. Zij moeten nog hun donkere middeleeuwen meemaken en daar zelf uit leren.

Homo’s zijn homo’s. Het zijn mannen en vrouwen die liever hun eigen soort hebben. Ze brengen heteroseksuelen soms wel eens een voorbeeld van wat mekaar graag zien echt betekent.

En zo kan ik nog uren doorgaan over de heerlijke verschillen die er zijn op onze aarde. We verschillen allemaal, ieder individu en iedere soort die hier rondloopt.

We zijn niet gelijk, maar we zijn allemaal wel evenveel waard. We kunnen verschillen en toch evenveel waard zijn. Het is net omdat we niet geloven dat we allemaal waarde hebben, dat sommigen het nodig vinden gekke “we zijn allemaal gelijk”-wetten uit te vinden.

Deze wetten zijn dus in wezen het bewijs dat de bedenkers en de voorstanders ervan zich niet sterk genoeg voelen om te aanvaarden dat we verschillen maar dezelfde waarde hebben. Het is een teken van zwakte van onze maatschappij: we zijn als samenleving niet sterk genoeg om ieder individu zijn eigenwaarde te geven of te erkennen.

Zolang we als maatschappij wetten moeten neerschrijven en rechtbanken nodig hebben die de werkelijkheid moeten verdraaien om een mens in zijn waarde te laten bestaan, zijn we fout bezig. Het is een strijd die we op voorhand verloren hebben. Wettelijke gelijkheid afdwingen zal niet werken: zelfs mijn zoontje van drie jaar ziet dat papa en mama verschillen. Hij heeft dus meer gezond verstand dan alle wetgevende en rechterlijke machten samen.

En tot de dag dat onze overheid dat beseft, blijf ik de antidiscrimantiewetten bestrijden en blijf ik een voorvechter van onze individuele waarde.

jan 16, 2008 - Schipdonkkanaal    No Comments

Actiecomitees slaan handen in mekaar

Mijn vrienden van ’t Groot Gedelf stuurde me dit persbericht:

Schipdonkkanaal moet blijven zoals het is!

Een bezorgde groep enthousiaste mensen uit Oost- en West-Vlaanderen heeft op een eerste overkoepelende vergadering in Zomergem beslist zich te verenigingen in de strijd tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal. Samen zijn we sterker!

Oorspronkelijk werden er reeds acties gevoerd onafhankelijk van elkaar in Zomergem en in Damme. Vanaf vandaag worden werk– en actiegroepen opgericht in elke gemeente langs het kanaal: Maldegem, Eeklo, Sint-Laureins, Brugge, Knokke……

Alle acties worden vanaf nu gebundeld onder dezelfde naam : ‘t Groot Gedelf.

De petitieacties worden verder gezet èn uitgebreid. Het is de bedoeling om 15000 handtekeningen te verzamelen om zo een hoorzitting te kunnen eisen in het Vlaams Parlement. Iedereen wordt dus vriendelijk uitgenodigd de petitie vandaag nog te ondertekenen online op www.tgrootgedelf.be of op www.zomergem.be.

In maart wordt er een informatieavond gegeven in de verschillende gemeentes. Daarover volgt later nog verdere info.

Noteer nu alvast 27 april in jullie agenda.

Dan roepen we massaal alle inwoners van Zeebrugge tot in Zomergem op om deel te nemen aan een wandel-fiets- of ruitertocht langs ons mooie Schipdonkkanaal.

We willen tonen hoe mooi en uniek dit landschap wel is in Vlaanderen.

We moeten met veel zijn! We zullen met veel zijn!

Wie zich geroepen voelt om ook mee te denken, actie te voeren,….. kan zich wenden tot de VZW ‘t Groot Gedelf via de website of door contact op te nemen met de Zomergemse schepen van natuur Annemie De Bie ([email protected])

Men kan ook contact nemen met dhr Luc Lampaert via [email protected]. Vermelden wij er nog bij dat ook op de website www.schipdonkkanaalblijft.be veel info staat over dit onderwerp.

‘t Groot Gedelf steunt WEL de plannen om de haven van Zeebrugge te ontsluiten via de bestaande en geoptimaliseerde binnenvaart, een uitgebreid spoornet en via de pas opgestarte en beloftevolle estuaire verbinding tussen Zeebrugge en het Schelde-estuarium.

Het vernietigen van èèn van de mooiste kanalen van Europa is echter absoluut geen optie voor ons!

Wij kijken niet gelaten toe! Wij laten van ons horen!

Wij gaan er iets aan doen!

Inmiddels pikte Radio 2 dit nieuws op:

[sc_embed_player fileurl=”https://www.davidgeens.be/wp-content/uploads/mp3/20080116-radio2-nieuws-080116.mp3″]

Ook de vernieuwde website De Redactie pikte het bericht alvast op.

 

jan 16, 2008 - Schipdonkkanaal    No Comments

Schipdonkkanaal in de kranten

Nog een overzicht van enkele standpunten en nieuws over de verbreding van het Schipdonkkanaal.

1. Zomergem: <%media(schipdonkkanaal/20080113-Petitie_tegen_verbreden__Schipdonkkanaal.pdf|petitie tegen verbreding Schipdonkkanaal)%> (Het Laatste Nieuws 3/1/08)

2. Maldegem: <%media(schipdonkkanaal/20080113-Groen__is_tegen_verbreding__van_Schipdonkkanaal.pdf|Groen! is tegen verbreding van Schipdonkkanaal)%> (Het Nieuwsblad 12/1/08)

3. <%media(schipdonkkanaal/20080113-Groen__vindt_plan_MER_Seine_Schelde_West_vooringenomen.pdf|Groen! vindt plan-MER Seine-Schelde-West vooringenomen)%> (Belga 12/1/08)

4. Zeebrugge: <%media(schipdonkkanaal/20080113-Haventrafiek_Zeebrugge_breekt_record.pdf|Haventrafiek Zeebrugge breekt record)%> (De Morgen 22/12/07)

5. Maldegem: <%media(schipdonkkanaal/20080113-Ook_gemeentebestuur_stelt_zich_vragen.pdf|Ook gemeentebestuur stelt zich vragen)%>

En dan nog een lezersbrief in Humo van 2/1/08:

jan 15, 2008 - Schipdonkkanaal    No Comments

De verbreding zal er komen

Ik kan geen enkele andere conclusie trekken uit volgende tekst.

Het is een citaat uit een interview met minster Hilde Crevits uit het Nieuwsblad van 15 december 2007:

Ook het zogenaamde Seine-Schelde Westproject kan enorme gevolgen hebben voor onze provincie. De verbreding van het Schipdonkkanaal moet de haven van Zeebrugge beter bereikbaar maken voor de binnenvaart. Maar velen vrezen dat daardoor het polderlandschap van Damme verloren zal gaan. ‘De haalbaarheidsstudie die moet uitmaken of de ontsluiting van Zeebrugge via het Afleidingskanaal van de Leie een haalbare kaart is, is nu afgerond. Tegelijkertijd werd er een plan-MER (milieu-effecten rapport, red.) opgemaakt, en die ligt ter inzage bij alle betrokken gemeentes, en bij de provincie. In West-Vlaanderen gaat het om Beernem, Brugge, Damme en Oostkamp. Iedereen kan via dat plan-MER opmerkingen geven over wat er allemaal in dat milieu-effectenrapport onderzocht moet worden.’ ‘Pas als dat dan allemaal bestudeerd is, kunnen we aan de discussie beginnen over welke ingrepen er allemaal zullen gebeuren. We gaan voorzichtig tewerk, maar ik wil dat er een breed maatschappelijk draagvlak is voor dat project. Heel wat mensen vrezen dat bredere kanalen en grotere schepen het polderlandschap rond Damme zullen aantasten. Het is daar inderdaad mooi, en we zullen maken dat het daar mooi blijft.’ Ondertussen wacht het Zeebrugse havenbestuur wel ongeduldig op een oplossing. ‘Havenvoorzitter Joachim Coens gaat akkoord met de weg die we nu volgen. Het is heel belangrijk dat dat Seine-Schelde-West-project er komt. Het is van levensbelang voor de toekomst van de haven van Zeebrugge. Wel, de haalbaarheidsstudie is nu klaar, en daarover gaan we nu overleggen met alle betrokken partijen. Ik verwacht dat we tegen mei of juni een duidelijke keuze zullen maken over de weg die we zullen volgen.’

3 dagen later besefte de minister blijkbaar dat ze zich versproken had. Ze zei immers dat de studie afgerond is (medio december 2007 dus).

In een reactie aan het Nieuwsblad liet ze het volgende weten:

De haalbaarheidsstudie van het Seine-Schelde West-project, die moet uitmaken of de ontsluiting van de haven van Zeebrugge via het Schipdonkkanaal moet, is nog niet afgerond. Dat laat Vlaams minister Hilde Crevits weten in een reactie op het interview van 15 december (uw krant).

De studie zou klaar moeten zijn halfweg volgend jaar. Voor het begeleiden van die studie werd een klankbordgroep opgericht, waarin de verschillende maatschappelijke actoren zijn opgenomen, zoals lokale besturen of landbouw- en milieuverenigingen. Die groep moet toelaten de studie vanuit een brede maatschappelijke context te benaderen. Naast de haalbaarheidsstudie zal ook een plan-MER worden uitgevoerd, die nu ter inzage ligt bij de betrokken gemeenten.

De uitspraak krijgt mijn inziens veel meer betekenis door perse een rechtzetting te willen publiceren.

Volgens mij sprak ze de waarheid. De studie is klaar en er is maar één probleem: het verkopen aan de bevolking. Er moet (dixit minister Crevits) enkel nog bekeken worden welke ingrepen moeten gebeuren om “het mooi te houden” en “een breed maatschappelijk draagvlak” te creëren.

En dat is exact wat ik al maanden geleden zei: de haalbaarheidsstudie is een onderzoek om uit te zoeken hoe men het haalbaar moet maken om de bevolking dit te laten aanvaarden. Ik noem het dus eerder een aanvaardbaarheidsstudie.

Binnenkort gaat men sommige politici nog gaan verdenken van het feit dat hun (lokaal) verzet enkel geënsceneerd was, met goedkeuring van hogerhand in de partij. Welnu, bij mij is dat zeker niet het geval en net daarom wil ik niet ijdel zand in de ogen strooien. Ik geloof niet dat we de verbreding kunnen tegenhouden, tenzij we met honderdduizend de straat optrekken. Maar is dat haalbaar?

jan 14, 2008 - Schipdonkkanaal    No Comments

MER verbreding Schipdonkkanaal

De laatste dagen heeft de wind weer heel wat documenten bezorgd. Nu ja, wind, zeg maar gewoon Luc Lampaert.

Ik heb ze allemaal in pdf gezet zodat je ze hieronder kan downloaden.

1. <%media(schipdonkkanaal/20080112-SpeakingnotesDudzele2.pdf|uiteenzetting)%> van professor Frank Naert de Universiteit van Gent op de infoavond in Dudzele op 30 november 2007.

2. <%media(schipdonkkanaal/20080112-bezwaarschrift luc lampaert.pdf|Inspraakreactie)%> op het kennisgevingsdossier plan Mer binnenvaartverbinding Seine-Schelde West van Luc Lampaert

3. SP.A. is, zoals ik zelf al aantoonde, pro de verbreding. Iemand stuurde me twee artikels toe uit de kranten onder de titel <%media(schipdonkkanaal/20080112-spa verkoopt meetjesland.pdf|"SP.A. verkoopt Meetjesland")%>.

4. <%media(schipdonkkanaal/20080112-inspraakreactie maldegem.pdf|Inspraakreactie)%> op het kennisgevingsdossier plan Mer binnenvaartverbinding Seine-Schelde West van de gemeente Maldegem

5. Vraag om <%media(schipdonkkanaal/20080112-vraag aan crevits van bruyninckx.pdf|uitleg)%> aan minister Crevits van Agnes Bruyninckx in de commissie over het tussentijds rapport Seinde Schelde West.

6. <%media(schipdonkkanaal/20080112-vraag leen dierick.pdf|Schriftelijke vraag)%> in De Kamer van Leen Dierick aan minister Inge Vervotte over de goederentrafieken per spoor vanuit de haven van Zeebrugge.

Veel leesplezier

Pagina's:«1...54555657585960...131»