David Geens ruilt CD&V voor N-VA
David Geens uit Knesselare, de man die vorige maand in opspraak kwam nadat hij publiekelijk kritiek gaf op Yves Leterme en de standpunten van de partij, neemt ontslag uit CD&V. Hij kiest nu voor N-VA.
Toen David Geens vorige maand in Ter Zake verkondigde dat hij het beleid van Leterme en CD&V de laatste tijd ondermaats vond, werd meteen zijn ontslag geëist. Nu keert Geens CD&V effectief de rug toe en kiest hij voor N-VA.
«Ik ben voor meer Vlaanderen en vind dat de laatste tijd te weinig terug bij CD&V», zegt Geens. «Toen ik vorige maand hard werd aangepakt omwille van mijn mening en mijn ontslag werd gevraagd, sneuvelde in één klap ook de betekenis van de C en de D in de partijnaam. Als een lid al geen kritiek meer kan uiten zonder vrees voor maatregelen, kan je een partij niet langer democratisch noemen. Dit gedrag had ik niet verwacht van de partij die ik 15 jaar trouw gediend heb. Christelijke naastenliefde kan je hierin ook niet bespeuren.»
De komende weken wil Geens zijn nieuwe thuis N-VA verkennen. Hij engageert zich om een lokale werking uit te bouwen en zal met het oog op de Vlaamse verkiezingen volgend jaar ook op andere niveaus actief zijn.
(JSA)
© 30/10/2008 Het Laatste Nieuws
Overstap
De Standaard 28/10/08:
Kreten & Gefluister
Geens
Over overstappen gesproken: David Geens, de kritische voorzitter van CD&V Knesselare-Ursel die in september na de barst van het kartel wereldberoemd werd in Vlaanderen door op zijn weblog en in Ter Zake kritiek te geven op het beleid van Yves Leterme (CD&V), en daarom gevraagd werd ontslag te nemen, stapt over naar N-VA. ‘Als een partijlid al geen kritiek meer kan uiten zonder vrees voor repercussies, dan kun je een partij niet langer democratisch noemen’, meldt Geens in zijn ontslagbrief aan nationaal CD&V-voorzitster Marianne Thyssen.
Nieuwsblad 28/10/08:
Kritische CD&V’er stapt over naar N-VA
David Geens, tot voor kort voorzitter van CD&V Knesselare-Ursel, stapt over naar N-VA. ‘Als een partijlid al geen meer kritiek kan uiten zonder vrees voor repercussies, dan kun je een partij niet langer democratisch noemen’, meldt Geens in zijn ontslagbrief aan nationaal CD&V-voorzitster Marianne Thyssen.
In september gaf Geens openlijk kritiek op het beleid van Leterme in de kranten en in Ter Zake. Het resultaat was een e-mail waarin de regionale CD&V-voorzitster Odette Van Hamme om zijn ontslag vroeg.
‘De overstap naar de N-VA is een logische keuze’, zegt Geens. ‘Ik kan mij niet meer verzoenen met het idee dat ik deel uitmaak van een organisatie die een beleid vormt tegen de Vlamingen.’ (bvk)
© 2008 Corelio
Zitpenningen leden Gecoro
Op de gemeenteraadszitting van september werd beslist dat de effectieven leden van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) voortaan 75 euro zitpenning krijgen. De voorzitter krijgt een dubbele zitpenning.
Ik ben het er mee eens dat deze mensen voor hun inzet een vergoeding krijgen, maar ik heb wel enkele maars…
Ten eerste zou ik voorstellen dat er dan op zijn minst ook een jaarlijkse evaluatie gebeurt door de gemeenteraad. Eén keer per jaar zou dus best de voorzitter van de GECORO tekst en uitleg komen geven in de gemeenteraad, samen met een verslag van de individuele inzet van de leden. Op die manier kunnen mensen die zich terecht inzetten voor de gemeente, correct beloond worden.
Ten tweede stel ik me de vraag: waarom de mensen van de GECORO wel en van andere adviesraden niet? Wat maakt de inzet minder in de milieuraad, cultuurraad, sportraad, jeugdraad, … (de opsomming is dus niet compleet).
Ik wilde niet tijdens de gemeenteraad deze opmerking maken, want dan zou men zeker mij woorden in de mond gelegd hebben dat ik de vrijwilligers geen bijdrage gun en het tegendeel is waar. Ik hoop wel dat we ooit eens deze discussie ten gronde kunnen voeren.
Vaarwel CD&V
Voor wie het gevolgd heeft en zich nog herinnert: in september heb ik openlijk kritiek geuit op het beleid van Leterme en de CD&V. Toen werd prompt om mijn ontslag gevraagd. Dit heeft uw kranten en nieuwsuitzendingen gehaald. Daarom ook dat ik u van het verdere verloop op de hoogte houd.
Na talrijke gesprekken met de N-VA, heb ik reeds enige tijd besloten om de CD&V de rug toe te keren om de redenen vermeld in mijn <%media(20081026-ontslag CD&V.pdf|ontslagbrief)%>. Ik kan mij niet meer verzoenen met de idee dat ik deel uitmaak van een organisatie die een beleid vormt tegen de Vlamingen.
De overstap naar N-VA betreft een logische keuze. Ik ben altijd al enorme voorstander geweest van het kartel en ik ben voor meer Vlaanderen. N-VA is de partij waar ik mij het meest kan in terugvinden wat standpunten betreft.
Ik ben inmiddels lid van N-VA en in overleg met het partijbestuur zal ik de komende weken en maanden me binnen de partijstructuren engageren voor een lokale werking van de N-VA, maar tevens me inzetten op andere niveaus, met het oog op de Vlaamse verkiezingen om dan een sterk resultaat voor de partij én voor Vlaanderen neer te zetten.
De komende weken zal ik alvast de partij beter leren kennen, andere mensen leren kennen en nog veel gesprekken voeren om vanuit een goede samenwerking verder aan de weg te kunnen timmeren.
Ik vond het echter inmiddels tijd om met dit vernieuwde engagement naar buiten te komen.
Nieuw beheersorgaan gemeenschapscentrum
Gemeenschapscentrum? Hebben wij een gemeenschapscentrum, hoor ik u al vragen…
Ja en neen. Het gaat om een verzameling van lokalen die de gemeente ter beschikking heeft van ons verenigingsleven. Om recht te hebben op een brok cultuursubsidies, moeten deze bestempeld worden als gemeenschapscentrum en moet er een beheersorgaan samengesteld worden dat bestaat uit gebruikers en politieke vertegenwoordigers.
Weer een extra opdracht dus vanuit het kabinet Anciaux… Soms lijkt de hogere overheid te vergeten dat hun decreten wel werken en heilzaam zijn in grote steden, maar veel overlast bezorgen in kleine gemeenten met een beperkt aantal vrijwilligers voor deze taken.
Desalniettemin geven we dit beheersorgaan een kans en hopen we op een degelijk overleg tussen politiek en gebruikers.
De afgevaardigden zijn:
a) Groep9910 – Martina Vanbelleghem, Herlinde Trenson, Martine Schelstraete, Maribel Willems
en Fons De Neve;
b) GVP – Guido Van Hecke en David Geens;
c) Groen! – Roland Bonami;
d) Gebruikers – Gabriël Dancet, Maria Locy, Patrick Haeck, Roselien Sierens, Jean-Pierre David,
Willy Coens en José Spriet.
Twee extra parkeerplaatsen Kapelstraat
In de Kapelstraat zullen binnenkort twee parkeerplaatsen expliciet aangeduid worden.
Het gaat om twee plaatsen die traditioneel altijd al gebruikt werden om te parkeren, maar waar het wettelijk gezien wegens het ontbreken van een aanduiding verboden was om te parkeren.
Een tijdje terug werden er dan ook onverwachts boetes uitgedeeld.
De gemeenteraad heeft de situatie nu gecorrigeerd door een politiereglement aan te nemen dat de parkeerplaatsen aanduidt.
Bedankt, u hangt onze affiche uit
Hieronder vindt u <%media(schipdonkkanaal/20081021-bedanktaffiche.pdf|een flyer)%> die verstuurd werd aan iedereen zie zich mee heeft ingezet met het protest tegen de verbreding.
Aangezien deze ook een oproep bevat voor de volgende “infovergadering”, plaatsen we <%media(schipdonkkanaal/20081021-bedanktaffiche.pdf|deze flyer)%> voor iedereen online.
Kom dus aub uw vragen stellen op de vergadering van aanstaande woensdag.
Oost-Vlaamse visie op logistiek: Ursel tussen hete vuren
De provincie Oost-Vlaanderen heeft een studie afgerond waarin ze de pijnpunten en speerpunten vastlegt voor Oost-Vlaanderen als logistieke regio.
De volledige studie heb ik gebundeld en kan je <%media(schipdonkkanaal/20081017oost-vlaamse_studie_logistiek.pdf|hier downloaden)%>, maar ik citeer een stukje over onze regio uit de conclusies:
Voor Maldegem/Eeklo geldt het vooruitzicht dat de N49/E34 zal worden opgewaardeerd en dit de bereikbaarheid van deze locatie aanzienlijk zal verbeteren.
Wat de binnenvaart betreft, biedt de eventuele realisering van de huidige missing link Seine-Schelde Westverbinding heel wat perspectieven met betrekking tot bimodaliteit.
Met betrekking tot het spoorvervoer zou de mogelijke Seine-Schelde West-verbinding een extra argument bieden om zowel de potenties van de Vlaamse Havenspoorlijn (Zeebrugge-Gent-Antwerpen) als de vrachtpotenties van spoorlijn 58 diepgaand te onderzoeken. Op deze wijze zou Maldegem/Eeklo als trimodaal feeder- en ontkoppelpunt kunnen dienen. Hierbij dienen ook de synergieën te worden onderzocht, die kunnen voorkomen uit het GrensOverschrijdend Samenwerkingsverband (GOS) tussen onder meer Maldegem en Sluis.
Uiteraard moet de taakstelling naar creatie bedrijventerreinen ter plekke meegaan met de potentiële aantrekkingskracht van deze locatie, als de genoemde strategische projecten gerealiseerd worden.
Ik citeer ook nog een stuk uit de missing link, stuk binnenvaart:
Missing Link B3 Seine-Schelde-West: ook dit kan ondersteund worden door het ‘nut en noodzaak’ ervan te duiden. Essentieel voor mogelijkheden Maldegem/Eeklo en in mindere mate ook voor Aalter.
Het nut en de noodzaak werden onderzocht vanuit een Vlaams en hoger beleids- en economisch perspectief in de ondertussen afgeronde haalbaarheidsstudie, waarvan de MKBA aangeeft dat het project een batig saldo voor de maatschappij kan hebben.
Moet ik er nog eens een tekeningetje bij maken: men wil in alle opzichten van Maldegem & Eeklo een knooppunt maken voor distributie.
Distrubitie betekent verdere verdeling van de goederen die aangebracht worden via het Schipdonkkanaal. Verdeling van goederen betekent vrachtverkeer dat logischerwijze zuidwaarts rijdt (ten dele naar Aalter natuurlijk, denk ook maar aan het nieuwe industrieterrein Woestyne daar) en dus dwars door Ursel.
Binnen 15 jaar is Ursel een dorp langsheen een drukke verkeersader van vrachtwagens met containers.
Om te laten zien dat hetgeen ik nu herhaal en al twee jaar zeg, wel degelijk de bedoeling is, nog een citaat van pagina 51 van het eindrapport:
Zo is het wenselijk om indien de Seine-Schelde west verbinding gerealiseerd wordt ter hoogte van de economische knooppunten Maldegem en Eeklo bijkomend bedrijventerrein te voorzien met minstens een bimodale weg-waterwegontsluiting.
Mevrouw de minister
Raadlids Erwin Goethals uit Maldegem is in zijn pen gekropen en heeft minister Crevits volgende brief geschreven:
Mevrouw de minister
ir. L. Clinckers, de gedelegeerd bestuurder van NV Waterwegen en Zeekanaal, een NV die onder uw bevoegdheid valt, weigert op mijn vraag te antwoorden i.v.m. de evolutie in het dossier verbreding Schipdonkkanaal Zeebrugge – Schipdonk.
In de hoedanigheid van gemeenteraadslid vroeg ik hem op de gemeenteraadscommissie van de gemeente Maldegem van 10/9 ll. of de stelling van ir. P. Van Steelandt met betrekking tot het feit dat de uitvoering van het betreffende project een overtreding zou betekenen van de Europese kaderrichtlijn water, de Vlaremreglementering en het tractaat tussen Nederland en België voor wat betreft het leveren van voldoende zoet water, klopt. Dhr. Van Steelandt formuleerde die vraag op de hoorzitting in het Vlaams Parlement m.b.t. het thema. Dhr. Clinckers weigerde op mijn vraag in te gaan omdat hij beweerde niet op de hoogte te zijn van die stelling. Ik vind dat de gedelegeerd bestuurder van de NV Waterwegen en Zeekanaal die in opdracht van de Vlaamse Regering bezig is met een haalbaarheidsstudie over de verbreding van dat kanaal en die bezig is met het informeren van lokaal betrokken gemeenteraadsleden over de stand van zaken in het dossier, op de hoogte moet zijn van wat in het Vlaams Parlement over dit project wordt gezegd. Zeker als het gaat om de stelling van iemand die zijn tussenkomst in het Vlaams Parlement heeft afgedwongen d.m.v. een petitie met 30 000 handtekeningen. Hiervan, in die functie en op dat moment, niet op de hoogte zijn, noemde ik op 10/9 beneden alle peil en ik herhaal dat hier graag voor u. Ik neem aan dat u mijn opinie hierover deelt.
Ik beloofde dhr. Clinckers dat ik op de informatievergadering voor burgers op 6/10 ll. dezelfde vraag opnieuw zou stellen omdat hij op 10/9 aangaf dat zijn diensten de stelling van Dhr. Van Steelandt aan het onderzoeken waren.
Groot was mijn verbazing en ontstemming toen dhr. Clinckers op 6/10 ll. opnieuw weigerde op mijn vraag, die ik deze keer in de hoedanigheid van geïnteresseerd burger bijwoonde, in te gaan. De avond was door de NV Waterwegen en Zeekanaal zodanig georchestreerd dat het om een éénzijdige infovergadering ging waarbij de aanwezig burgers na een slaapverwekkende, door een slechte powerpointpresentatie ondersteunde Clinkcersmonoloog van een uur en een kwartier, een uur de tijd mochten hebben om vragen te stellen. De klassieke tactiek van het bundelen van vragen werd toegepast en na enige tijd werd gewezen op het late uur, tijd om ermee op te houden dus. Het ergste was nog dat onmiddellijk na het stellen van de vraag de microfoon aan de vraagsteller werd ontnomen. Op die manier kon er over de vraag helemaal geen debat worden gevoerd. Dhr. Clinckers wist op voorhand dat hij op het antwoord dat hij zou geven, toch niet verder zou kunnen worden aangesproken. Omdat die infovergadering als dusdanig was georganiseerd en ik weiger om aan dit soort van pseudo-democratische spelletjes mee te doen, stelde ik mijn vraag niet binnen het keurslijf van de organisatie maar in een persoonlijke ontmoeting met dhr. Clinckers na afloop van het officiële gedeelte. Dhr. Clinckers scheepte mij, ondanks het feit dat hij bijna een maand de tijd had gehad om het antwoord op mijn vraag voor te bereiden, een tweede keer af. Zijn argument om mij niet te moeten antwoorden luidde dat hij mijn vraag in publiek wou beantwoorden niet in de persoonlijke sfeer na afloop.
Mevrouw de Minister, wilt u dhr. Clinckers over dit gebrek aan democratische inslag aanspreken. Die man schijnt maar amper te beseffen te functioneren binnen een democratisch bestel waarin de open debatcultuur een verworvenheid is en waarin hij, als uw vertegenwoordiger, uit democratisch standpunt verplicht is de vragen van de gemeenteraadsleden en de burgers te beantwoorden. Wilt u hem vertellen dat het zijn democratische plicht is om zo snel als mogelijk een correct, klaar en éénduidig antwoord op mijn vraag te formuleren? Mocht hij ook op uw vraag om dat te doen, niet ingaan, dan stel ik voor dat u die man op basis van zijn gebrek aan respect voor het democratisch bestel, uit zijn functie ontheft.
Met de meeste hoogachting.
Erwin Goethals
Edestraat 6
9990 Maldegem
050 71 03 45
Goed zo Erwin!
De minister moest stapels brieven krijgen zodat ze in Brussel niet zomaar over onze hoofden heen beslissen.