apr 16, 2010 - In Vlaanderen    No Comments

Splits BHV op een evenwichtige manier

Er komen alsmaar meer signalen dat loodgieter Dehaene misschien toch een oplossing zal aanreiken.

De kreten van Franstalige kant beloven alvast niet veel goeds.

Omdat ik zelf als CD&V’er het indertijd niet vond kunnen dat de CD&V haar belofte brak (en mijn daarop volgende defenestratie), heb ik mijn bezorgdheid nog eens willen delen met een pak CD&V mandatarissen.

Daarom stuurde ik volgende mail aan de 1906 CD&V’ers uit <%media(2010-04-cdenv-emailadressen.csv|dit bestand)%>:

Beste ,

Ik stuur u deze email om mijn bezorgdheid te uiten over de hopelijk op handen zijnde splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV).

Mijn eerste bezorgdheid is of we wel van een evenwichtige oplossing kunnen spreken als de besprekingen en onderhandelingen niet op een evenwichtige manier zijn gebeurd. Aan Franstalige kant zit immers het FDF mee aan tafel, aan Vlaamse kant ontbreekt de N-VA.

Is het niet spijtig om in de eerste plaats vast te stellen dat de partner waarmee u samen de vorige federale verkiezingen (nota bene, zonder splitsing van BHV de laatste rechtsgeldige federale verkiezing) gewonnen hebt met de belofte van “5 minuten politieke moed” nu niet mee uitgenodigd wordt aan de tafel van de koninklijk onderhandelaar Dehaene, nochtans een CD&V’er, met ervaring als burgemeester van een gemeente uit de rand die last heeft van de verfransing?

Kan men van een evenwicht spreken als er op dit moment geen evenwicht is in de “meerderheid”? Vlamingen worden verweten hun numerieke meerderheid te misbruiken, maar we zitten eigenlijk in de minderheid in de federale regering. Waar is de tijd van “dan bevechten we u van Opgrimbie tot De Panne”?

Is het niet te verwachten dat deze twee feiten alleen al op zich enkel kunnen inhouden dat de splitsing van BHV altijd ten nadele van de Vlamingen zal zijn? Hoe kan een evenwichtig akkoord uit de bus komen indien beide partijen niet gelijkwaardig aan de onderhandelingstafel zitten?

Ik hoop trouwens dat u het woordje “evenwicht” en “numerieke meerderheid” in gedachten zal houden wanneer het Brussels parlement een belangenconflict zou inroepen (waarbij de Franstalige meerderheid haar meerderheid tegen de zin van de Vlaamse minderheid zou gebruiken en dus zou doen net wat ze ons verwijt), evenals in de voorwaarden omtrent de gegarandeerde vertegenwoordiging van de Vlamingen in Brussel.

Ik wil u ook herinneren aan de meervoudige gedane belofte om BHV te splitsen zonder het betalen van een prijs. Het uitbreiden van faciliteiten, uitbreiding van Brussel, corridors, inschrijvingsrechten, enzovoort… zijn allemaal prijzen.

Moet er in dit land sinds kort een prijs betaald worden om gewoon de wet uit te voeren. Geldt voor onze Franstalige vrienden niet evenzeer “dura lex sed lex”?

Ik ben er trouwens niet van overtuigd dat dit alles tot een crisis moet leiden. Zouden de Franstaligen echt riskeren dat de opinie in Vlaanderen nog verstrakt en de verkiezingsuitslag de V-partijen een geweldige meerderheid bezorgen? Zouden ze niet eerder gerustgesteld zijn dat als de Vlaamse partijen gewoon het huidig wetsvoorstel stemmen, zodat zij aan hun kant van de taalgrens kunnen zeggen “we hebben alles geprobeerd, tevergeefs, maar nu terug naar de orde van de dag”?

Het belangrijkste echter is dat ik aan u persoonlijk wilde vragen of u als CD&V’er het eens kan zijn dat de gemaakte belofte van 5 minuten politieke moed, geen prijs te betalen enz… van geen tel meer is? Ik heb zelf het CD&V-congres meegemaakt waar ruim 30% van de aanwezigen stemde tégen verdere deelname aan de regering en vóór de verderzetting van het kartel met de N-VA.

Ik denk dat uw achterban dat nog steeds niet is vergeten. Belofte maakt schuld en misschien kan u als CD&V mandataris mijn (en hopelijk) uw bezorgdheid duidelijk maken aan uw partijtop, in de hoop dat er zo niet in extremis fatale toegevingen worden gedaan om recht te verkrijgen.

Ik hoop van u persoonlijk de verzekering te krijgen dat u binnen uw partij voluit gaat voor een rechtvaardige splitsing van BHV.

Met vriendelijke groeten,

David Geens

Voor wie zich geroepen voelt, u kan uw bezorgdheid ook delen met deze CD&V’ers.

Ik zal trouwens onderaan de antwoorden die ik kreeg op mijn oproep weergeven (tenzij de respondent me verzoekt hun antwoord niet mee te delen).

Ik deel uw bezorgdheid.

Als lid van de VVB had ik ook de vraag gekregen om bezorgd te zijn en die bezorgdheid te delen met andere CDenV-ers.

Met vriendelijke groeten,

——————–

Bart Coopman | Burgemeester

T 015 61 88 81

Gemeente Zemst

De Griet 1, 1980 Zemst

Dag David,

Bedankt voor je mailtje. Ik heb het aandachtig gelezen maar ik ben helaas niet in de positie om de beslissingen daaromtrent te nemen.

Ik heb alle vertrouwen in Dehaene en hoop dat hij slaagt in zijn opdracht.

met vriendelijke groeten,

Phaedra Van Keymolen

Van: Hilde Demedts [[email protected]]

Ben het volledig eens met uw visie!

Ook de partijtop in Kortrijk is vaak “zonder Vlaamse moed” sorry…

Dag David,

bedankt voor uw mailtje. Mag ik vragen hoe u bij mij terecht gekomen bent ?

Ik ben maar een simpel gemeenteraadslid van HodB, de laatste persoon in de rij van de meerderheid.

En wij hebben nog een heel goeie samenwerking met NV-A.

Maar aan onze partijtop heb ik niet veel te zeggen. Ik heb mij geëngageerd om mij in te zetten voor de gemeente en als beginneling in de politiek vind ik dat nu al een hele prestatie. Ik had nooit gedacht dat ik ten eerste al verkozen zou geraken laat staan dat ik zou zetelen in de gemeenteraad van HodB.

Met vriendelijke groeten,

Ilse, Vermeulen

Dag David

Alhoewel ik u niet persoonlijk ken, wil ik toch antwoorden op uw bericht.

Ik en mijn collega’s uit Ternat staan nog altijd achter de splitsing van BHV, het symbooldossier, en dat samen met onze kartelpartner NVA Ternat.

Dat weet men ook in de partijtop.

Maar mag ik toch volgende bedenking: er zal volgens mij altijd een compromis moeten gesloten worden. En dat moet zeker evenwichtig zijn.

Ik ben er van overtuigd dat wanneer er inschrijvingsrecht komt voor de franstaligen uit de faciliteitengemeenten, wat een toegeving is, maar die weinig effekt zal hebben omdat de betrokkenen niet de moeite zullen doen om zich te verplaatsen. Bijvoorbeeld franstaligen uit Wemmel of Sint Genesius Rode, die zich inschrijven, moeten ook daadwerkelijk in Brussel gaan stemmen en moeten zch dus verder verplaatsen dan normaal. Daarbij komt dan ook dat de franstalige kopstukken geen stemmen meer kuinnen afsnoepen in Vlaams Brabant.

Voor mij is inschrijvingsrecht een “pyrrusoverwinning” en die mogen ze dan hebben van mij.

Met Vriendelijhke groeten

Pierr Coffé

Geachte,

Ik geef uw bezorgdheden door aan onze Vlaamse en Nationale vertegenwoordigers.

Groeten

Guy Leleu

Schepen van mobiliteit en infrastructuur

Grote Markt 54

8500 Kortrijk

Beste David,

In principe antwoord ik nooit op ‘massa-mails’, maar nu toch even dit: wat is de reden van uw oproep? Wat is de inhoudelijke boodschap?

Ik heb 25 jaar als Vlaming in Brussel 19 gewoond, en woon nu, ook al meer dan 25 jaar als Vlaming en CD&V oppositieleider in de rand rond Brussel, meer bepaald in Hoeilaart.

Als overtuigd Vlaming doet het me telkens zeer dat mensen die het goed bedoelen – zoals U – zoveel nietszeggende woorden gebruiken om posities in te nemen die niemand vooruithelpen. Ik erger mij al jaren aan de opruiende, maar inhoudsloze taal van Olivier Maingain, maar vind het triest dat nu ook bepaalde Vlamingen in dat stramien meelopen.

Indien het slechts 5 minuten tijd of moed zou kosten, had men de splitsing evengoed mee kunnen opnemen in het Egmontpakt. Maar pakten of overeenkomsten zijn spijtig genoeg niet te vatten in een oneliner. Ik had liever gelezen hoe U de splitsing nu juist zag? Hoe U in de verschillende materies de uitdoving van de faciliteiten wil organiseren, de Hoofdstad tot haar huidige grenzen wil behouden, en de kieskring splitsen met een wet die uitvoerbaar is.

Mvg

Eddy BOYDENS

Beste David,

Ik kan uw mening delen en ik zal zeker in onze partij erop hameren om eens eindelijk

“vijf minuten politieke moed” te durven tonen.

Ik hoop dat men nu eens eindelijk het been stijf houdt.

Groetjes Bèr

Beste David,

Bedankt voor je bericht.

Ik deel je oprechte bezorgdheid en ik hoop dat mijn partij voluit gaat voor een rechtvaardige splitsing van BHV.

Beste groeten,

Axel Boen

Beste vriend,

Dank voor boodschap. De zekerste manier om BHV NIET te splitsen is het wetsvoorstel in het federale parlement goed te keuren: Vlamingen tegen franssprekenden. Deze communautaire stemming leidt in elk geval tot de val van de regering. De koning kan een door het parlement gestemd voorstel NIEt ondertekenen en uitvaardigen als de regering ontslagnemend is. BHV wordt dus niet gesplitst. Er moet dus in elk geval worden onderhandeld.

Het openen van een politieke crisis dreigt ons in een Griekse toestand te brengen: het Belgische staatskrediet zal worden ondermijnd (met een openbare schuld van meer dan 100%); de rentevoeten zullen stijgen, de investeringen dalen en de werkloosheid toenemen.

Persoonlijk vind ik ook dat de splitsing de beste oplossing is en dat het toekennen van electorale faciliteiten

aan de franstaligen en de Vlamingen in de BRusselse rand perfect verdedigbaar is. Vergeet niet dat ook de Vlamingen hier belang bij hebben, zo niet verliezen ze in de Kamer twee zetels van Brusselse Vlamingen, die thans stemmen halen in Vilvoorde-Halle. Hierbij moeten we bedenken dat in tenminste een dozijn Vlaamse gemeenten rond Brussel een meerderheid van de bewoners franstalig is (70 à 80% in de 6 faciliteitengemeenten) en de Vlamingen in de gemeenteraden in de minderheid zijn.

Zeer hartelijk,

Mark Eyskens

www.eyskens.com

Beste David

Ik deel uw bezorgdheid.

Wat de verkiezingsbeloftes betreft: iedereen die iets van het politieke spel afweet beseft wat beloftes tijdens campagnes “maar” betekenen. Dat is heel spijtig, maar dat is de realiteit. Eens de “stemmen” binnen zijn, moet een regering worden gevormd en begint het spel van het zoeken naar haalbare compromissen tussen mogelijke meerderheidspartijen. Ieder van ons weet dat de Franstaligen zogoed als elke mogelijke regeringsvorming die ernstig werk wilde maken van BHV, hebben onmogelijk gemaakt TENZIJ de Vlamingen een serieuze prijs wilden betalen. We herinneren ons allemaal het lange politieke vacuüm in ons land. Uiteindelijk werd Leterme aan de kant geschoven (die nog “iets” van de gedane beloftes wilde waarmaken) en kwam Van Rompuy met een regering die zich met alles behalve BHV zou bezighouden. BHV dreigde immers het land te doen exploderen. JL Dehaene kreeg dan de leuke opdracht te zoeken naar een haalbaar compromis voor BHV. Zoals jij schrijft zullen de Vlamingen inderdaad enkele “prijzen” moeten betalen.

Wat is het alternatief? Ofwel willen we doorgaan met België en dan kunnen we enkel zwaar te betalen compromissen sluiten. De vraag is dan hoelang dit kan blijven duren. Ofwel gaan we radicaal voor de splitsing.

Blijkbaar willen de grote meerderheidspartijen nog steeds voor de eerste mogelijkheid gaan. De tweede mogelijkheid stelt het enorme probleem van Brussel.

Onze “grote” staatslieden zullen de knopen moeten doorhakken. Als het er op aankomt zal het toch gaan om de “belangen” van de meest machtigen…

Wij kunnen enkel hopen op de integriteit van de CD&V-topmensen en staan zelf, denk ik, machteloos.

Met vriendelijke groeten

Mia De Meyer

David,

Om BGV te splitsen is een onderhandelde oplossing nodig. Een wetsvoorstel dat de ene taalgroep tegen de andere gestemd wordt, kan niet ondertekend worden door de Koning, omdat de regering vooraf zal gevallen zijn. Dat is een eenvoudige grondwettelijke realiteit.

Het is jammer dat Uw partij daar compleet aan voorbij gaat en de Vlamingen poogt wijs te maken dat het anders is.

Wel deel ik Uw vraag naar een rechtvaardige splitsing, en dus niet een eenzijdige splitsing.

Peter Defreyne

Dag David,

Voor zover ik weet is JLD niet met het FDF aan het onderhandelen maar wel met MR waar dat FDF deel van uitmaakt. Indien N-VA het kartel niet in volle bankencrisis had laten springen zou het nu uiteraard rechtstreeks bij de onderhandelingen zijn betrokkenen. Maar goed, deze discussie is al vaak gevoerd.

Het Vlaams Regeerakkoord bevat voldoende grendels om geen onaanvaardbare toegevingen te doen voor de splitsing van BHV. Maar niet onderhandelen en op het stemknopje drukken is de beste garantie om BHV NIET te splitsen. Dat heeft niets te maken met trouw aan het gegeven woord, met meer of minder Vlaams gezind zijn, maar is gewoon een vaststelling.

Ik blijf bij de stelling van het door mij steeds gewenste ( en thans nog steeds betreurde) kartel dat B-H-V moet worden gesplitst om de verfransing van Vlaams-Brabant een halt toe te roepen. Ik wacht dus met groeiend ongeduld op wat JLD zal op tafel leggen.

Met Vlaamse groet,

Ward Kennes

Burgemeester van Kasterlee

Vlaams volksvertegenwoordiger

Beste David,

Eerst en vooral kan ik je zeggen dat ik je bezorgdheid volledig deel.

De burgemeesters hebben er àlles voor gedaan om BHV gesplitst te krijgen en dit zonder prijs.

Dit dossier wordt nu echter op een hoger échelon behandeld. Ook wij moeten verder afwachten wat Dehaene kan bereiken.

Dit neemt niet weg dat Michel Doomst en ikzelf tot begin deze week nog signalen zijn blijven geven aan de CD&V-partijtop en aan de koninklijk onderhandelaar.

Het is ook niet voor niks dat ik in februari 2010 persoonlijk het voorstel aan onze gemeenteraad gedaan heb om nogmaals een motie goed te keuren waarin wij nog eens al onze vroegere stellingnames omtrent BHV in herinnering hebben gebracht. Deze motie werd trouwens doorgestuurd aan o.a. Yves Leterme en aan Jean-Luc Dehaene.

Persoonlijk heb ik het ook altijd erg betreurd dat het kartel CD&V/N-VA afgesprongen is maar ook die zaken worden boven onze hoofden geregeld.

Ik kan u gerust stellen : samen met Michel Doomst volg ik dagelijks met argusogen al wat er in de pers komt omtrent de evolutie BHV. Samen blijven wij binnen onze partij vechten voor een rechtvaardige splitsing BHV en blijven wij de nodige signalen geven. Ik geef echter toe dat wij ons meermaals onmachtig voelen omdat we goed beseffen dat de strijd de laatste weken door “de grote legumes” en boven onze hoofden gevoerd wordt en wij, als kleine burgemeesters, niet op alles een impact meer (kunnen/mogen) hebben.

Bedankt alleszins voor uw mailtje en uw bekommernis, die ik volledig deel.

Nog een prettig weekend.

Lieve Vanlinthout

Burgemeester-provincieraadslid

P.S. Ik zend je mailtje en mijn antwoord erop door naar Michel Doomst, burgemeester-volksvertegenwoordiger van Gooik zodat ook hij op de hoogte is van jouw bekommernis.

Beste David,

Uw mail in goede orde ontvangen en met bijzondere aandacht gelezen.

Ik doe mijn best om mijn steentje bij te dragen tot dit debat.

Met vriendelijke groeten,

Lieven Lybeer

Wnd. Burgemeester

Beste David,

Dat kan ik u, wat mij betreft, verzekeren.

vriendelijke groeten,

Els Schelfhout

Senator

Beste David,

de beloften die je aanhaalt zijn vaak sterke taal en gevleugelde woorden die volksvertegenwoordigers gebruiken in de pers, maar die vaak verkeerd landen.

Ik deel uw bezorgdheid omtrent de communautaire sores in ons delicaat samengestelde land…

Echter: ‘Divide et impera’ of ‘verdeel en heers’ is wat nu gaande is. Alleen is nog de vraag wie of wat gaat heersen. Iedereen is bezig met op elkaar te schieten: Vlamingen, Walen, Brusselaars, gerechtelijke, morele en politionele autoriteit, het koningshuis, alles en iedereen moet eraan geloven.

Als je wat nu gaande is, bekijkt op de lange termijn, is het toch te gek voor woorden dat ons land maandenlang werd en wordt gegijzeld door de splitsing van een kieskring…

In plaats van éénzijdig wetsvoorstellen en tegen een minderheid of meerderheid te doen, zouden we beter de handen in elkaar slaan.

Ik denk dat de Belgische spreuk ‘ééndracht maakt macht’, ook voor ons, Vlamingen geldt. Niet éénzijdig. Ook ‘L’Union fait la force’. Een coöperatief federalisme dringt zich op.

Binnen Europa en de wereld kunnen we enkel meetellen als we samenwerken.

met Wijnegems-Antwerps-Vlaams-Belgisch-Europese groet,

Christof De Mol,

gemeenteraadslid Wijnegem

Beste David, lokaal werken wij nog schitterend samen met onze kartelpartner NVA. Dat zal zo blijven.

Niet in het minst omdat mijn Vlaamse reflex deze van velen, ook binnen NVA overtreft.

Op federaal vlak zal ik er dan ook alles aan doen om de rechtmatige Vlaamse eisen kracht bij te zetten.

Als het kan (voorlopig nog) met de Walen en als het moet zonder hen.

Met vriendelijke groeten,

Mark Verhaegen

Burgemeester – Volksvertegenwoordiger

Geachte,

Hartelijk dank voor uw mail . Ik deel zeker uw bezorgdheid ivm de splitsing en zal er zeker op toezien dat in de mate van het mogelijke de CD&V top geen toegevingen doet aan de Franstaligen!

Met vriendelijke groeten ,

Kathleen De Bondt

Beste David,

Bedankt voor uw mailtje. Wat is uw link met dit dossier? Actief in de politiek of in de vlaamse beweging?

Vriendelijke groeten,

Joris Billen

Voorzitter JONG CD&V Limburg

Dag David

Zoals u misschien weet ben ik raadslid in het district Deurne. BHV is absoluut geen materie die op het niveau van het district Deurne behandeld wordt, aangezien het geen bevoegdheid is van het district, evenmin van de stad Antwerpen.

Uiteraard hoop ik samen met u op een rechtvaardige uitkomst in dit dossier.

Met vriendelijke groeten,

Steven Leyder

fractieleider CD&V/N-VA Deurne

Beste David,

Dank voor uw mail. Alvorens uitspraken te doen wens ik alvast tot heden het vertrouwen in JL Dehaene te bevestigen en ben ervan overtuigd dat een evenwichtig voorstel zal worden voorgelegd.

Vriendelijke groeten

Henk Heyerick

Burgemeester

Dag David,

ik heb jouw mail goed ontvangen.

Het is door de stemming in de commissie Binnelandse Zaken onder mijn voorzitterschap dat het dossier voor het eerst een ontwerp is geworden.

Velen spannen zich in – waaronder ikzelf – om het dossier tot een goed einde te brengen.

Koelbloedigheid (zoals bij de stemming in november 2008 ) zal ons het verst brengen.

Groeten,

Pieter De Crem

Beste David,

Bedankt voor uw mailtje. Wat is uw link met dit dossier? Actief in de politiek of in de vlaamse beweging?

Vriendelijke groeten,

Joris Billen

Voorzitter JONG CD&V Limburg

Dank voor deze info.

Ik volg het dossier op de voet…..ook al ligt Brussel even ver voor ons als Amsterdam of Dusseldorf en Keulen!

Theo Schuurmans

Burgemeester Hamont-Achel.

Beste David,

Ik sluit mij aan bij uw mening en was destijds ook ontgoocheld met de opheffing van het kartel ‘CD&V –N-VA, ik ben er ook zeker van dan dit de partij schaadt.

Wat de splitsing BHV betreft : dit had eigenlijk al “onverwijld “moeten gebeurd zijn. Een klein beetje politieke moed zou voldoende moeten zijn om dit te verwezenlijken. Maar ik vrees dat er aan de top andere belangen meespelen en dat er maar weinig van het vooropgestelde(geen toegevingen) zal bewaarheid worden.

Mvg,

Helga Delvaux

Beste,

bedankt voor de mail maar gelieve geen dergelijke mails meer te sturen.

Mvg

Jan Swerts

Beste David,

Jean-Luc Dehaene werkt momenteel in alle sereniteit aan een oplossing voor een probleem dat al tientallen jaren bestaat, namelijk het dossier B-H-V. Na al die jaren bestaat er eindelijk een kans dat het dossier opgelost wordt. Premier Yves Leterme deed een paar weken geleden een oproep tot kalmte en heeft gevraagd om zich zou onthouden van provocaties om het werk van Jean-Luc Dehaene niet te bemoeilijken.

Als Jean-Luc Dehaene in zijn opdracht kan slagen, dan is niet alleen het dossier B-H-V opgelost maar dan realiseren we inderdaad één van onze programmapunten en zetten we een belangrijke stap vooruit naar een mogelijk grotere staatshervorming waar CD&V altijd voor geijverd heeft.

Vriendelijke groeten,

Anneleen Touquet

I.o.v.

Guido Decorte

Gedeputeerde

als er meer nieuws komt over de Dehaene-oplossing, zullen we kunnen discussiëren over wat rechtvaardig is. En ja, ik ben er ook bezorgd over.

roel deseyn

Beste

Bedankt voor uw mail met uw bezorgde bedenkingen

Vriendelijke groeten

Mark Vos

_________________________

Gemeente Riemst – Burgemeester

Beste David,

Dat is nu net wat ik bedoel: ons beperken tot het stemmen van het voorstel is geen oplossing om ‘in vrede te kunnen samenleven’. Daarvoor moet als deel van de minderheid in de hoofdstad, en binnenkort ruim daarbuiten in de rand, leven. Ik vermoed dat je iets verder woont. (daarom ook Karl nog even in cc, die kan vergelijken).

Het kiesarrondissement is weliswaar een symbooldossier, maar maak er , wat mij betreft, geen wondermiddel van. Dat is voor Vlamingen in en rond de hoofdstad te weinig toekomstgericht voor ons cultureel erfgoed.

Mvg

Eddy BOYDENS

Beste,

Mijn oprechte verontschuldigingen voor dit late antwoord.

Niet alleen BHV kende de voorbije week een cruciale fase, ook mijn leven is ondertussen wat omgewoeld. U heeft ondertussen misschien wel vernomen dat de lokale CD&V mii voordraagt als nieuwe burgemeester ter vervanging van Eddy Willems.

In deze hoedanigheid zal ik hoe dan ook nog sterker geconfronteerd worden met deze problematiek die mij zeer nauw aan het hart ligt.

Nadat ik vroeger deze avond vernam dat onze regering gevallen is, is de moed me wel even in de schoenen gezonken : weer hebben onze Vlaams mensen bakzeil moeten halen ten opzichte van de franstaligen die zoals altijd aan één koord gaan trekken wanneer nodig.

U mag er van op aan dat onze partij alles op alles zal zetten om alsnog tot een rechtvaardige splitsing te komen. Wij zijn dit aan de Vlamingen verschuldigd. Vroeger was het trouwens nooit de Open-VLD die bovenop de barrières ging staan bij de acties van de burgemeesters, wel integendeel. “Het kan verkeren” zei Bredero.

Met vriendelijke groet,

Marleen Mertens

Geachte heer Geens,

Zoals in vele andere aangelegenheden zijn de feiten in dit dossier anders dan sommigen ze voorstellen.

De eerste minister heeft op 25 november vorig jaar in de Kamer aangekondigd dat “Jean-Luc Dehaene belast werd met het maken van een voorstel ten gronde voor de eerste minister en de voorzitters van de meerderheidspartijen die de onderhandelingen zullen voeren inzake institutionele problemen en in het bijzonder de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde” om daarover een akkoord te bereiken in de lente van dit jaar (die duurt tot 20 juni).

Jean-Luc Dehaene heeft daarna verklaard dat hij rond Pasen zijn voorstellen zou overmaken aan de premier en de partijvoorzitters. Nooit heeft hij gezegd dat er rond Pasen een akkoord moest zijn. Dehaene heeft zijn opdracht altijd beschouwd als een voorbereidende fase voor de finale onderhandelingen. Het is een zeer doordachte beslissing, logisch en begrijpelijk.

Het is Open VLD dat tegen de afspraken zoals die opgenomen waren in de regeringsverklaring de deadline heeft vervroegd. Het is ondertussen duidelijk dat ze dit uit louter electorale overwegingen hebben gedaan en bovendien het land hiermee in een crisis hebben gestort.

Voor ons is het duidelijk dat er binnen een redelijke termijn een akkoord moet bereikt worden. Of dit nu over 3, 5 of 7 dagen is, is ondergeschikt aan de doelstelling om een akkoord te bereiken. Als echter blijkt dat de Franstaligen een akkoord op de lange baan willen schuiven of zelfs helemaal geen akkoord willen, zullen wij de agendering van de wetsvoorstellen ivm de splitsing van BHV vragen en deze stemmen.

Vriendelijke groeten,

Nele Cleemput

i.o. Leen DIERICK

Eerste Schepen Dendermonde | Federaal Volksvertegenwoordiger

apr 16, 2010 - In de pers    No Comments

Weer 50 per uur in dorpskern

Amper 4 procent rijdt 30 op traject van anderhalve kilometer

Weer 50 per uur in dorpskern

De zone 30 op de doortocht N337 in Knesselare wordt opgeheven: binnenkort mag je daar weer 50. Die zone 30 geldt nu nog in de Veldstraat, op De Plaats en in de Kloosterstraat, over een traject van anderhalve kilometer. Maar uit onderzoek blijkt dat bijna geen enkele chauffeur zich aan de snelheid houdt. “Een maatregel die zijn effect dan ook helemaal mist”, geeft schepen Erné De Blaere toe.

Joeri Seymortier

Dertig per uur door het centrum van Knesselare doe je misschien wanneer het zeer druk is en het verkeer helemaal strop zit, maar in gewone situaties is er geen kat die aan dat slakkengangetje anderhalve kilometer verder tuft. Nochtans is het op de doortocht van Knesselare verplicht om zo traag te rijden. De gemeente beseft nu dat de maatregel een maat voor niets is en gaat voortaan alleen nog zone 30 invoeren rond de schoolpoorten. En enkel op de tijdstippen dat het druk is aan de schoolpoort.

“De Veldstraat, De Plaats en de Kloosterstraat zijn gewestwegen en worden dus aanzien als doorgangswegen”, zegt schepen Erné De Blaere (Groep 9910). “Enkele jaren geleden hebben we beslist om in de dorpskern van Knesselare overal zone 30 in te voeren. Maar uit ervaring leren we nu dat het niet lukt om de mensen 30 per uur te laten rijden. Uit onderzoek blijkt dat slechts 4 procent van de bestuurders dat effectief doet. Wat is dan de zin van de maatregel? Daarom wordt op de doortocht weer 50 ingevoerd.”

Scholen

Op die doortocht liggen ook drie scholen en daar wil Knesselare de zone dertig wel behouden. “Maar we gaan ook daar geen vaste zone 30 meer invoeren”, zegt schepen De Blaere. “Want op woensdagnamiddag, tijdens de weekends of ’s avonds is het te gek om de mensen daar zo traag te laten rijden. Aan de schoolomgevingen kiezen we voor een variabele zone 30 met led-borden. Het verbodsbord met de maximumsnelheid van 30 per uur, zal enkel oplichten bij de start en het einde van de schooluren. We zijn er zeker van dat de 30 per uur met zo’n verlichte borden en over een korte afstand veel meer zal gerespecteerd worden.”

Roland Bonamie (Groen!) is niet te spreken over de wijziging. “We hebben lang gepleit voor die zone 30 en nu die er is, willen we ze niet meer kwijt”, zegt de man. “Het is toch logisch dat er een zone 30 is in een dorpskern? Veel veiliger voor de fietsers. Nu weer 50 toelaten is, zal dat heel wat meer geluidsoverlast en extra CO2-uitstoot veroorzaken. Maar daar wordt niet aan gedacht.”

David Geens (GVP) vreest met de maatregel voor meer verkeersborden. “De zijstraten van de doortocht blijven wel zone 30, dus daar moeten overal extra verkeersborden komen. Een hele klus”, stelt Geens.

© 2010 De Persgroep Publishing

apr 13, 2010 - In Vlaanderen    No Comments

Waarom BHV splitsen?

Sommige Vlamingen beginnen het BHV dossier als koude pap of ver-van-ons-bed show te ervaren. Da’s natuurlijk het gevolg van het constant uitstellen van een mogelijke oplossing. Slimme strategie van Leterme.

N-VA Vlaams-Brabant (daar waar het probleem zich dus situeert) heeft een mooie korte overzichtelijke <%media(20100413-bhv.pdf|folder)%> gemaakt met daarin nog maar eens de uitleg wat er schort in dit dossier.

apr 10, 2010 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Oh tinkelend, kwninkelend waterleidingding

Op de vorige gemeenteraad stelde ik het college de vraag of er iets veranderd was aan onze waterleidingnetwerk nu er een aansluiting was bijgekomen met Aalter.

Sinds kort werd de nieuwe hoofdwaterleiding die aangelegd is langs de N44 van Knesselare naar Aalter in gebruik genomen.

Deze is aangelegd om de bevoorradingsproblemen en onvoldoende druk op het water in Aalter te compenseren, daar Aalter tot op heden enkel een hoofdleiding had vanuit Ruiselede die echter versleten is en al een paar maal lek is geweest.

Wij vragen ons af wat de gevolgen zijn voor onze gemeente.

1. Vermindert de druk nu op ons gemeentelijk waterleidingnet?

2. Wat zullen de gevolgen zijn op momenten dat de waterleiding uit onze gemeente de enige is naar Aalter (dus als de Ruiseleedse connectie weer wegvalt)? Zal dan de druk bij ons verminderen? Zullen delen van onze gemeente dan zonder water zitten?

Uit het antwoord van de schepen kon ik volgende zaken opmerken:

– het betreft een aansluiting op de hoofdwaterleiding, waardoor er geen drukverschil mag optreden op het distributienetwerk in de gemeente zelf.

– er zouden geen merkbare gevolgen mogen zijn als de Ruiseleedse connectie wegvalt

– het kan ook een voordeel zijn voor Knesselare als onze verbinding van Brugge zou wegvallen om een bepaalde reden.

Kortom, we mogen op onze twee oren slapen (kan iemand me trouwens eens uitleggen hoe dat moet? Ik kan maximaal op één oor tegelijk liggen).

Dagorde gemeenteraad 14 april 2010

De volgende gemeenteraad gaat door op woensdag 14 april 2010 om 20u in de raadszaal van het gemeentehuis te Knesselare.

De dagorde:

1. Spreekrecht burgers;

A-punten

2. RUP Moerakker – definitieve aanneming, aanvraag machtiging onteigening;

3. Fietsvergoeding personeel gemeente;

4. 4.1 – Herziening beslissing AGB ingevolge brief agentschap binnenlands bestuur (ABA);

4.2 – Algemene belasting bedrijven 2010;

5. TMVW – statutenwijziging;

6. Permanente politiereglementen – advies zone 30 gewestwegen en 70 km/h Geuzestraat;

7. Burensportdienst – goedkeuring rekening 2009;

8. Drugspreventie – jaarrekening 2008;

9. Participatie en communicatie mobiliteitsplan;

10. Ocmw – financiering zonnepanelen;

11. Invoering aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden en goedkeuring

bestek opgemaakt door de RSZPPO;

Toegevoegde A-punten

12. Voorstel tot invoering van eenrichtingsverkeer in de Moerakkerstraat (Groen!);

C-mededelingen

D-punten – schriftelijke vragen van raadsleden

mrt 27, 2010 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Sommigen mogen meer dan anderen

Zoals ik altijd al verwacht had, heeft het “nieuwe” gemeentebestuur maar drie jaar nodig gehad om mooie woorden over nieuwe politiek in Knesselare om te vormen naar toegiftjes onder de toonbank.

Of wat moet ik anders denken sinds ik weet dat een gemeenteraadslid van de meerderheid iets gedaan heeft gekregen van het college, terwijl zelfs de gemeentesecretaris tijdens een collegezitting heeft gezegd dat in principe niet op de vraag van het betrokken raadslid van de meerderheid kon ingegaan worden. Meer zelfs, daarbij argumenten heeft gegeven waarom het volgens hem niet wettelijk zou zijn.

Opvallend daarbij is dat expliciet verwezen wordt naar het gemeentedecreet (art 88 § 2): “De gemeentesecretaris adviseert de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en de burgemeester op beleidsmatig, bestuurskundig en juridisch vlak. Hij herinnert in voorkomend geval aan de geldende rechtsregels, vermeldt de feitelijke gegevens waarvan hij kennis heeft en zorgt ervoor dat de door de regelgeving voorgeschreven vermeldingen in de beslissingen worden opgenomen.”.

Ik kan me niet herinneren al ooit meegemaakt te hebben dat men dit zo nodig moest vermelden.

Hoef ik er aan toe te voegen dat ondanks het negatieve advies de vraag wel werd ingewilligd? Meer zelfs, ik vermoed zelfs dat de kosten betaald zullen worden door de gemeente aangezien ik nergens een spoor vind dat het betrokken Ursels raadslid moet opdraaien voor de factuur van de geleverde diensten op de vroegere begraafplaats van Ursel.

Namen noemen doe ik niet, zelfs oproepen dat de betrokkenen ontslag zouden nemen doe ik niet. Dat is toch tevergeefs. Politiek fatsoen zit in Knesselare duidelijk weer onder het vriespunt.

mrt 27, 2010 - In de pers    No Comments

Geen nieuwe inschrijvingen voor weekendhuisjes

Door de nieuwe wetgeving kan de gemeente Knesselare niemand meer definitief inschrijven in de weekendhuisjes aan het Drongengoed, de plek die Groen Ursel genoemd wordt.

Een honderdtal mensen wonen vandaag in de weekendhuisjes aan de groene rand van het Drongengoed in Ursel. “Door een nieuwe wet kan permanent wonen in een recreatiegebied niet meer”, zegt David Geens (GVP). “Maar dat zal ook hier in Knesselare problemen veroorzaken. Wat gaat de gemeente doen als iemand die er al woont, wil trouwen en zijn echtgenoot dus ook op dat adres wil inschrijven? Of wat als een koppel een kind krijgt en dat kind dus ook op dat adres moet ingeschreven worden? Volgens de wet kan dat niet meer.”

Het woonrecht van de mensen die er nu wonen, loopt tot 2029. “Maar nieuwe mensen inschrijven, mogen we niet doen”, zegt burgemeester Fredy Tanghe (Groep 9910). “We zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Want hier gaan inderdaad pijnlijke en onmenselijke situaties uit voorkomen. Ook de provincie Oost-Vlaanderen is bezig met het probleem van wonen in een recreatiegebied. Voorlopig kunnen wij als gemeente niet veel meer doen.”

(JSA)

© 2010 De Persgroep Publishing

mrt 20, 2010 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Woonrecht in Groen Ursel

De problematiek van het permanent wonen in recreatiegebied werd sinds vorig jaar eindelijk behandeld door de provincie en het Vlaams gewest.

1 van de maatregelen die werd genomen, is een verduidelijking omtrent het permanent wonen in gebieden bestemd voor recreatief wonen (zogenaamde weekendverblijven). Zo is er het woonrecht gecreëerd dat aan inwoners van weekendverblijven het recht geeft permanent te verblijven indien:

– Ze ingeschreven waren voor 31 augustus 2008

– Weekendverblijf niet groter dan 300m² en hoofdzakelijk vergund is

– De inwoner geen ander eigendom heeft.

Men verliest het woonrecht echter bij:

– Uitschrijving uit het bevolkingsregister

– Verwerving andere eigendom

– Bouwmisdrijf begaan na 1 september 2009

– Als men niet ingaat op een herhuisvestingsaanbod.

Daarom had ik een aantal vragen voor de burgemeester:

1. Hoeveel inwoners van Groen Ursel hebben woonrecht gekregen?

2. Plant de gemeente een herhuisvestingsaanbod te doen aan deze inwoners? Zo ja, voor wanneer is dit gepland?

3. Welk standpunt neemt de burgemeester in tov nieuwe verzoeken tot inschrijving die niet door de wetgeving voorzien zijn, zoals bv nieuwe geboorten, huwelijken, nieuw samengestelde gezinnen, … wetende dat de federale wetgeving verplicht tot inschrijving wanneer om zulks verzocht wordt?

4. Zal het gemeentebestuur (juridisch) optreden tegen permanente bewoning door inwoners die niet over het woonrecht beschikken?

De burgemeester had nog geen zicht op de aantallen omdat de officiële aanvragen nog moeten volgen.

Ik vind het spijtig en wederom weinig van proactiviteit getuigen dat de burgemeester, zelfs niet naar aanleiding van deze vraag, op zoek is gegaan naar deze aantallen. Een schatting had hij toch al kunnen maken. Zodat hij als burgervader zou weten over hoeveel inwoners het gaat.

Maar steeds meer lijkt het er op dat de mensen uit Groen Ursel voor de burgemeester “quantité negligable” zijn. Zoals gewoonlijk speelt onze burgemeester struisvogel: als ik mijn kop in het zand steek en niet weet over hoeveel mensen het gaat, is er geen werkelijk probleem.

Dat bleek ook uit het volgende antwoord: er was geen antwoord. De burgemeester sprak wel van woonuitbreidingsgebieden en het openstellen van andere verkavelingen, maar niks concreet. Voor het zelfde geld zal dus het woonrecht massaal vervallen als de nieuwe wijk in Ursel wordt aangesneden.

Op de derde vraag zei de burgemeester omfloerst dat hij de inschrijving zal weigeren. Hij kon immers moeilijk ontkennen want de week voordien had het college immers al voor de eerste keer geweigerd iemand nog in te schrijven. De ellende is dus al begonnen. Ik vrees dus voor de mensen die nog gaan trouwen, samenwonen, kindjes krijgen, enz…

Ik kan de mensen die met zulke weigering geconfronteerd worden enkel maar aanraden in beroep te gaan bij de federale overheid. Dan kan men moeilijk een inschrijving weigeren.

Volgens de burgemeester zal er dan altijd snel een PV volgen samen met een stakingsbevel dat een verplichting oplegt om er niet langer permanent te bewonen.

De vierde vraag is dus ook in één klap bewoond. Het gemeentebestuur schuift de hete aardappel door. Ze doen gewoon niks, maar kunnen dan zeggen “jamaar, het is de Vlaamse overheid”. Ik hoop echter dat iedereen zal beseffen dat niks doen in onze maatschappij als “schuldig verzuim” wordt beschouwd.

Ik geef toe dat je als gemeentebestuur voor een stuk afhankelijk bent van de hogere overheden, maar in dit dossier heeft men al van bij het ontwerp van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan zelf geen stelling ingenomen en alles doorgeschoven naar de provincie. Ik ben van mening dat je beter voor of tegen iets kan zijn en dat duidelijkheid veel meer door de betrokkenen wordt geapprecieerd dan geen mening hebben, zoals de eerste beste vijg.

Dit dossier is duidelijk een complex dossier, reden des te meer om alleszins niet de kop in het zand te steken.

Ik was in ieder geval blij dat er massaal veel interesse was van de bewoners van Groen Ursel. Ik hoop dat jullie ook op deze site eens wat feedback geven over alles wat er gebeurt zodat iedereen in de gemeente tenminste weet dat jullie geen verwaarloosbaar cijfer zijn.

mrt 17, 2010 - In de pers    No Comments

Toestemming voor tijdelijk containerpark

Naar aanleiding van een proces verbaal van de milieu-inspectie over het containerpark aan de sporthal zat het gemeentebestuur samen met de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij Ovam en de provinciale milieudienst om naar een oplossing te zoeken.

‘Aangezien het tijdelijk containerpark in een zone voor recreatie ligt, zal een afwijking worden aangevraagd’, liet burgemeester Fredy Tanghe (GROEP9910) weten op de gemeenteraad.

‘Er zal een architect worden aangesteld omdat er een stuk riolering moet worden aangelegd en er ook een verharding van het terrein geëist is.’

David Geens van oppositiepartij OGP vroeg zich af of met deze maatregelen het probleem van de baan is.

‘Honderd procent zeker zijn we niet, maar we hebben een sterk vermoeden van wel. We tonen alvast de wil om de nodige stappen te ondernemen’, aldus Tanghe. (mye)

© 2010 Corelio

mrt 17, 2010 - In de pers    No Comments

Parking Groene Vijvers ongebruikt

De kermis in Knesselare dreigt dit weekend weer parkeerproblemen te veroorzaken. Het kerkplein staat vol attracties, maar parking Groene Vijvers is een alternatief. Alleen, wordt die te weinig gebruikt.

Parkeren in Knesselare wordt door heel wat mensen als een probleem ervaren. Nu de kermisattracties het kerkplein inpalmen, is het nog moeilijker om een vrije plaats te vinden. David Geens (GVP) vraagt een oplossing.

Schepen Erné De Blaere (Groep 9910) erkent dat parkeren tijdens een kermisweekend of een grote begrafenis altijd een probleem is, maar ontkent dat er anders een parkeerprobleem is in Knesselare. “Ik weet dat parkeren in ons dorp als een probleem aanzien wordt, maar dat zou niet mogen”, zegt De Blaere. “Ik heb de voorbije maanden tellingen gedaan en telkens kwam ik overdag uit op 30 tot 40 vrije parkeerplaatsen op wandelafstand van het dorp. Die cijfers worden natuurlijk opgetrokken door de parking Groene Vijvers. In die nieuwe wijk achter de kerk ligt een ruime parking, maar die wordt weinig of niet gebruikt. Nochtans moet je in Knesselare niet zoeken naar een parkeerplaats: wie naar Groene Vijvers rijdt, heeft altijd plaats.”

Sensibiliseren

Knesselare gaat verder met sensibiliseren. Het gemeentepersoneel wordt gevraagd niet de hele dag in het dorp te parkeren, maar voor een randparking te kiezen. Inwoners zullen nog meer aangespoord worden de fiets te gebruiken. “Via de cultuurraad hebben we de verenigingen ook gevraagd om bij daguitstappen niet af te spreken aan de kerk. Dan parkeren alle reizigers aan de kerk en staat de parking de hele dag vol. Afspreken aan de sporthal is beter”, zegt De Blaere nog.

(JSA)

© 2010 De Persgroep Publishing

Pagina's:«1...19202122232425...131»