mei 29, 2010 - In Knesselare en Ursel    No Comments

De toekomst van de N44 in Knesselare

Gisteren gaf ik, samen met Roland Bonami van Groen!, een uiteenzetting over het planMER met betrekking tot de N44.

Er was een overweldigende opkomst. De mensen moesten letterlijk in het deurgat blijven staan. Ik denk dat quasi iedereen die op het getroffen traject woont, is komen luisteren en kijken naar wat de overheid in petto heeft voor de N44.

De inhoud kan je hieronder vinden.

Belangrijkste punt is dat er actie moet komen. In het huidig plan worden twee belangrijke zaken niet onderzocht: de optie om het te laten zoals het is en de tunnel. Als dat nu niet onderzocht wordt, zal dit later geen kans meer maken opgenomen te worden in de uitvoeringsplannen.

Ook de nuloptie (laten zoals het is) moet deftig onderzocht worden. Het planMER geeft zelf aan dat er slechts 4% doorgaand verkeer is en dat er geen fileproblemen zijn. Waarom moet de N44 dan eigenlijk aangepast worden als er toch geen probleem is.

Burgemeester Tanghe en schepen De Blaere waren ook aanwezig. Nu plots zeggen ze ook voluit voor de tunnel te gaan. Er waren echter mensen in het publiek die konden getuigen dat nog geen drie maand geleden de burgemeester suste dat het allemaal geen vaart zou lopen en de mensen niet ongerust moesten zijn.

Dat ze zich nu achter mijn idee scharen is de zoveelste keer dat ze mij gelijk geven zonder het over hun lippen te krijgen: politieke recuperatie noemen ze zoiets. Gelukkig dat de toehoorders nadien blijk gaven dat men zich hier goed bewust van was.

Voor wie de foto’s met de mogelijke nieuwe stroken in het groot wil bekijken, klik op de afbeeldingen hieronder om te vergroten:

Ik ben ook blij dat er zoveel mensen bereid zijn een werkgroep op te richten. Op mijn steun kan je rekenen. Zoals ik gisteren al zei: ik kan niet beloven dat ik voor de tunnel kan zorgen. Ik beloof wel dat ik op alle deuren zal blijven kloppen om het alleszins te vragen.

Als er nog vragen of opmerkingen zijn, mail of bel me gerust.

mei 28, 2010 - In de pers    No Comments

Stemmen ronselen met een skytube

Stemmen ronselen met een skytube

David Geens uit Knesselare, die voor de nakende verkiezingen op de Senaatslijst van N-VA staat, pakt uit met een skytube om stemmen te winnen. Een skytube is een langwerpige constructie uit plastic waar lucht in geblazen wordt, en die zo recht komt te staan. “Een politicus moet origineel blijven”, vindt David Geens. “In plaats van een groot campagnebord met daarop mijn foto hebben we deze keer voor iets origineler gekozen. Ik ken zelf geen enkele andere kandidaat die dit heeft. En een skytube is handig: als ik ergens naartoe ga, kan ik het ding gewoon mee verhuizen.”

(JSA)

© 2010 De Persgroep Publishing

mei 25, 2010 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Hoe broos een democratie wel is

Al weken lees en hoor ik mensen zeggen “ik ga niet stemmen”… Sommigen uit overtuiging en die kan ik nog begrijpen. Maar velen eerder uit een gevoel van “pff, politiek zegt ons niks” en dan vind ik het uitermate jammer.

In sommige landen worden bloedige oorlogen gevochten voor democratie. Wij komen hier op straat om zulke “opstandelingen” te steunen in hun strijd. Maar het stukje democratie dat we zelf in handen hebben, willen we verkwanselen voor een goedkoop ticket van Ryan Air, om maar niet te moeten gaan stemmen of zetelen.

Tegelijk zijn er enkele taboes in Vlaanderen: je praat vrijuit (sic) over js sexleven, maar niet over je loon en politieke voorkeur. Mensen zijn nog altijd beschaamd om een politieke mening te hebben.

Meer nog, de mensen die een mening hebben, worden daarop afgerekend. Vandaag nog maar eens aan de lijve ondervonden in mijn eigen dorp.

Mijn goeie vriend Cedric bood afgelopen week aan om in zijn rijhuisje een vensteraffiche op te hangen, meer uit vriendschap dan overtuiging want Cedric komt ten minste nog uit voor zijn mening en die is niet altijd dezelfde als de mijne.

Vandaag belt hij: hij heeft telefoon gehad van zijn huisbaas dat die affiche daar onmiddellijk weg moet. Hij mag morgen zelfs een aangetekend schrijven hierover verwachten.

Voor de volledigheid moet ik vermelden dat deze huisbaas een vriend is van onze burgemeester die – hoe kan je het raden – in een andere partij zit dan ik zelf.

Juridisch kan niemand Cedric dwingen (dat heb ik al gecheckt) maar het is toch maar intimiderend, want wie wil er zijn huisbaas tegen zich in het harnas jagen?

Het lijkt een klein akkefietje, maar ik kan me er behoorlijk druk in maken. Niet omdat het om mijn affiche gaat of dat men schrik heeft dat de N-VA (of ik) een goeie uitslag zou halen, maar wel dat de vrije meningsuiting (voor mij één van de meest kostbare verworvenheden in een democratie en rechtsstaat) zo pragmatisch beknot wordt.

Dit verwacht je in een bananenrepubliek, maar niet in Vlaanderen. Hoewel… ik schreef al eerder over Knesselare: “De Bananrepubliek? C’est içi messieu”.

mei 25, 2010 - In de pers    No Comments

Buren willen tunnel onder N44

De bewoners van het woonlint langs de Knokseweg (N44) in Knesselare willen duidelijkheid over hun toekomst. Op de N44 moeten alle rechtstreekse kruispunten en aansluitingen met opritten verdwijnen. “Een ondertunneling van de N44 is voor ons de enige aanvaardbare oplossing”, zeggen de buren.

Joeri Seymortier

De N44 verbindt het verkeer van het afrittencomplex E40 in Aalter met de verkeerswisselaar van de expressweg N49 in Maldegem. Tussen het kruispunt Urselseweg en de gemeentegrens met Maldegem ligt een woonlint van twee kilometer. De mensen die daar wonen, zijn ongerust over de toekomst. “Op termijn moeten het doorgaand verkeer en het lokaal verkeer van mekaar gescheiden worden”, zegt buurtbewoner Kurt Willemarck. “Alleen vinden wij in de plannen het voorstel voor een volledige ondertunneling niet terug. Wij willen als buurt dat dit zeker onderzocht wordt.”

Sleuf

Het plan dat nu naar voor geschoven wordt is dat van een insleuving van de N44. Dan zou het doorgaand verkeer iets lager kunnen doorrijden zonder kruispunten en zonder aansluitingen naar opritten. Het lokaal verkeer zou er dan naast moeten rijden op ventwegen. “Maar daarvoor is zowat 40 meter breedte nodig, waar de N44 nu maar 25 meter breed is”, zucht Willemarck. “Dat betekent dat er links en rechts van de bestaande baan zeven meter extra nodig is. Dan gaan veel huizen onteigend moeten worden. De oplossing is volgens ons een ondertunneling van de N44. Voor het kruispunt van de Urselseweg kan het doorgaand verkeer dan onder de grond en pas twee kilometer verder, voorbij het hotel, zou het verkeer dan weer boven komen. De bestaande N44 zou dan het dak van die tunnel zijn en behouden kunnen blijven voor het lokaal verkeer. Op die manier moet er geen enkel huis onteigend worden!”

“Wij geloven niet dat een ondertunneling te duur wordt”, zegt David Geens (GVP) die de buurt steunt in het protest. “Als er een insleuving komt, moeten ventwegen aangelegd worden en moet heel wat geld vrij gemaakt worden voor onteigeningen. Bij een ondertunneling is dat allemaal niet nodig.”

Burgemeester Fredy Tanghe (Groep 9910) wijst er op dat het een project van lange adem wordt. “Er zal nu onderzocht worden wat de effecten van de verschillende mogelijkheden zijn op milieu en bevolking”, zegt hij.

Eerst afrittencomplex

“Er worden nu zeker nog geen keuzes gemaakt. Als de buurt een volledige ondertunneling vraagt, moet ook dat zeker onderzocht worden. Er zal de eerste tien jaar zeker geen steen verlegd worden. Volgend jaar wordt eerst gestart in Aalter aan de ombouw van het afrittencomplex E40”, zegt de burgemeester.

Op vrijdag 28 mei om 20 uur is er een informatievergadering voor de buurt in café de Boldervrienden, Knokseweg 56.

© 2010 De Persgroep Publishing

mei 20, 2010 - In Vlaanderen    No Comments

Een nieuw campagnemiddel

Vergeet ouderwetse borden en affiches.

Modern campagnevoeren, dat moeten we doen. Bij N-VA durven we vernieuwend zijn, dus moeten ook onze campagnemiddelen nieuw en wervend zijn.

Daarom deze keer bij mij geen groot bord, maar wel een skytube om de aandacht te trekken.

Geslaagd? Beoordeel zelf:

[foldergallery folder=”wp-content/uploads/media/campagne2010/skytube/” title=””]

mei 16, 2010 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Schepen Trenson weer te laat

Afgelopen woensdag is er een stevige discussie geweest op de gemeenteraad.

Normaal moet de uitnodiging uiterlijk een volle week vóór de gemeenteraad toekomen en moeten vanaf dat moment de dossiers ter inzage liggen.

Onze fractie vergadert traditioneel op dinsdag in de week voor de gemeenteraad. Vroeger lukt niet, want dan liggen de dossiers nog niet ter inzage. En we willen graag op tijd vergaderen om nog te kunnen inspelen op dringende zaken en tijd te hebben om nog bepaalde zaken uit te zoeken.

Deze termijnen liggen trouwens wettelijk vast. Deze niet respecteren is een zoveelste misprijzen voor het werk van de oppositie. Een schepen heeft immers weken en maanden de tijd een dossier voor te bereiden, de oppositie heeft dan slechts zeven dagen om zich in te werken in het dossier.

Het is dan ook onaanvaardbaar dat men zelfs die zeven dagen niet respecteert. Het was zelfs voorzitter De Neve blijkbaar te gortig, want bij de dossiers lag een briefje van zijn hand met de opmerking dat als de dossiers niet compleet waren, ze verdaagd moesten worden.

Sommige van de dossiers werden nog dinsdagnamiddag per email doorgestuurd. Daarover wilde ik dan ook niet moeilijk doen, we hebben ze per slot van rekening diezelfde avond nog kunnen bespreken.

Dat er echter een belangrijk dossier omtrent het reglement van de buitenschoolse kinderopvang pas woensdagnamiddag om 16u54 beschikbaar was, was een maat te veel. Ik kon toch moeilijk mijn fractie nog eens samenroepen.

Des te schaamtelijker is het dat het weer eens een dossier van dezelfde vrouwelijke schepen uit Ursel gaat.

We wilden op de gemeenteraad dan ook een duidelijk signaal stellen en weigerden in eerste instantie de bespreking van dit dossier. Schepen Trenson verweet ons dat we een pak ouders in de kou zouden laten staan door onze schuld.

Toen ben ik boos geworden. “Door onze schuld”, hoe durft ze het te zeggen. Zij was weer eens te laat met een dossier maar het zou onze schuld zijn. Ze krijgt verdomme 26730 euro per jaar betaald (volgend jaar zelfs een opslag van 2000 euro omdat er nu meer dan 8000 inwoners zijn) om dit werk te doen en als ze het niet doet, zou het de schuld van de oppositie zijn.

We hebben dan de schorsing gevraagd van de zitting om te overleggen. Voorzitter De Neve heeft me toen nog apart genomen en een smeekbede gedaan. Hij zou de schepen zeer uitvoerig laten toelichten en eventueel dan opnieuw schorsen zodat we het konden bespreken.

We hebben toegegeven, net omwille van de ouders en de kinderen. Want aan die uitvoerige uitleg kunnen we weinig waarde hechten. Als men iets verborgen wou houden of aan onze aandacht laten ontsnappen, dan zou men het zeker niet vermelden.

Want we hebben ook al honderd keer gevraagd dat als ze een wijziging van een reglement of zoiets indienen, dat het toch heel makkelijk is om in Word automatisch aan te duiden wat er wijzigt, zodat wij niet zin per zin moeten nakijken.

Misschien was dat nu wel de bedoeling omdat ze weten dat we die moeite doen. Nu is er een tekst goedgekeurd die we niet woord per woord hebben kunnen nakijken.

Als het nieuwe reglement van inschrijven voor de BKO u dus niet aanstaat, niet naar mij of de GVP kijken, wel naar schepen Trenson.

mei 11, 2010 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Bezwaar tegen het vliegveld in Ursel

Ik heb al meermaals aangegeven dat ik geen voorstander ben van vliegende grasmachines in een natuurgebied. Ik poleit er voor dat deze mensen hun sport degelijk kunnen beoefenen op een adequaat vliegveld waar ze zelf ongestoord en onstorend kunnen genieten van hun hobby.

Om die reden heb ik een bezwaarschrift ingediend tegen de aanvraag van een milieuvergunning, die ik hier onverkort weergeef:

College van Burgemeester & Schepenen

De Plaats 14

9910 Knesselare

Betreft: bezwaarschrift aanvraag van een milieuvergunning klasse 2 voor de exploitatie van een vliegveld (Urselseweg 183, Knesselare) door Coördinatie Comité Vliegveld Ursel. (Dossiernr. 3-2010)

Knesselare, 10 mei ’10

Geachte college,

Ik wens bezwaar aan te tekenen tegen voornoemde aanvraag van een milieuvergunning om volgende redenen:

1. Onjuiste info onder rubriek D

De lengte van de startbaan

Deze aanvraag is gericht aan het gemeentebestuur omdat men spreekt van een landingsbaar van 800m. De baan is echter ruim 3km (nagemeten op luchtfoto’s). De aanvraag baseert zich dus op foute gegevens.

D4: indelingsrubrieken uit Vlarem:

Volgens mij vermeld men hier niet alle zaken waarvoor een vergunning nodig is. Zo is er ook de brandstofopslag, die zeker onderworpen is aan een vergunningsplicht. Deze is niet opgenomen in deze aanvraag waardoor deze onvolledig en dus onjuist is.

2. Geluidsoverlast in het Drongengoed

We beschikken over een fantastisch natuurgebied in de Drongengoedbossen. Hier gaan wandelen is een uniek voorrecht en is een welkome afwisseling met de dagelijkse ratrace en bijhorende stress.

Het ruisen van de bladeren van de bomen in de wind, de rust en stilte die bij zulk gebied behoren worden gewoon grondig verpest door het lawaai van de vliegtuigen.

In een woongebied mag men op zondag wegens geluidsoverlast niet eens zijn gras afrijden, maar in een natuurgebied notabene mag men constant het geluid van tientallen grasmaaiers produceren.

Tegelijk stelt men vast dat in hetzelfde gebied een kleinschalig woongebied niet wordt getolereerd wegens overlast op het milieu. Dan stel ik mij zeer de vraag wat wel dan niet als milieuschade wordt bekeken.

3. Overlast voor de omwonenden

Op drukke momenten worden meer dan 30 vliegbewegingen vastgesteld in de buurt van het vliegveld.

Zelfs een eind van het vliegveld vandaan is er behoorlijk wat overlast. Ga maar eens een namiddag verpozen in een tuin in de Kleiten of koms eens langs in onze tuin.

Buiten het hinderlijke geluid stel ik vast dat de vliegtuigen vaak laag overvliegen boven de woonkern van Knesselare. Ik vraag me soms af of ik nog ongezien kan genieten van mijn sauna of jacuzzi in mijn tuin. Qua privacy is dit wel een sterke inbreuk.

4. Geen meerwaarde

Wat is de meerwaarde voor onze gemeente? We hebben geen economische winst aan al deze overlast. Het betreffen clubs van buiten onze gemeente. Onze horeca profiteert geenszins van deze clubs.

Het Drongengoedgebied wordt overal gepromoot als een prachtig én stil gebied voor passieve recreatie en natuurbeleving. De storende vliegactiviteiten, tijdens de vakanties, weekends en feestdagen, passen niet in dit kader. De constante geluidsoverlast in het bos verstoren de rust voor de wandelaar, de fietser, ruiter en ook de vele broedvogels worden verstoord.

Men wenst een doorgang naar de Drongengoedhoeve vanuit Ursel, via de Hendelstraat over de startbaan. Omwille van de vliegactiviteiten is ook dit niet mogelijk. Weerom een gemiste kans voor onze gemeente.

5. Gebrek aan controle

De vliegclubs werken al jaren zonder vergunning. Ze respecteren zelfs de concessie niet met de militaire overheid (te laag vliegen, aantal vluchten per uur, stuntvliegen, …).

Er lijkt geen enkele vorm van controle te bestaan en daar zijn de clubs zich heel bewust van. Als deze vergunning zelfs mits beperkingen wordt toegekend, zal in de praktijk alle overlast blijven bestaan.

Om al deze redenen lijkt het mij gepast dat de gemeente die vooral moet waken over de belangen van haar inwoners, de gevraagde vergunning niet mag verlenen.

Met vriendelijke groeten,

David Geens

mei 10, 2010 - In Knesselare en Ursel    No Comments

Dagorde gemeenteraad 12 mei 2010

De volgende gemeenteraad gaat door op woensdag 12 mei 2010 om 20u in de raadszaal van het gemeentehuis te Knesselare.

De dagorde:

1. Spreekrecht burgers;

A-punten

2. Maaltijdcheques gemeentepersoneel – schorsing beslissing GR d.d. 23 december 2009;

3. Maaltijdcheques gemeentepersoneel – beslissing;

4. Grondafstand verkaveling Kouter-Koffiestraat;

5. Ontwerp wegen- en rioleringswerken verkaveling Tramstraat;

6. Reglement leegstand woningen;

7. Reglement BKO – aanpassingen;

8. Tariefreglement BKO – aanvulling;

9. Kerkfabriek St.-Medardus – budgetwijziging 2010;

10. Intercommunales jaarvergaderingen 2010 – agenda en aanstelling afgevaardigden:

11-1 – Westlede (09 juni);

11-2 – Finiwo (21 juni);

11-3 – Imewo (21 juni);

11-4 – Veneco (22 juni);

11-5 – IVM (09 juni);

B-punten

11. JWBP 2008-2010 – verantwoordingsnota 2009;

12. Toetreding tot het dienstverleningsbedrijf Cipal – wijziging;

Toegevoegde A-punten

13. Wijziging art. 17 huishoudelijk reglement (Groen!).

C-mededelingen

D-punten – schriftelijke vragen van raadsleden

Pagina's:«1...17181920212223...131»