Buren willen tunnel onder N44
De bewoners van het woonlint langs de Knokseweg (N44) in Knesselare willen duidelijkheid over hun toekomst. Op de N44 moeten alle rechtstreekse kruispunten en aansluitingen met opritten verdwijnen. “Een ondertunneling van de N44 is voor ons de enige aanvaardbare oplossing”, zeggen de buren.
Joeri Seymortier
De N44 verbindt het verkeer van het afrittencomplex E40 in Aalter met de verkeerswisselaar van de expressweg N49 in Maldegem. Tussen het kruispunt Urselseweg en de gemeentegrens met Maldegem ligt een woonlint van twee kilometer. De mensen die daar wonen, zijn ongerust over de toekomst. “Op termijn moeten het doorgaand verkeer en het lokaal verkeer van mekaar gescheiden worden”, zegt buurtbewoner Kurt Willemarck. “Alleen vinden wij in de plannen het voorstel voor een volledige ondertunneling niet terug. Wij willen als buurt dat dit zeker onderzocht wordt.”
Sleuf
Het plan dat nu naar voor geschoven wordt is dat van een insleuving van de N44. Dan zou het doorgaand verkeer iets lager kunnen doorrijden zonder kruispunten en zonder aansluitingen naar opritten. Het lokaal verkeer zou er dan naast moeten rijden op ventwegen. “Maar daarvoor is zowat 40 meter breedte nodig, waar de N44 nu maar 25 meter breed is”, zucht Willemarck. “Dat betekent dat er links en rechts van de bestaande baan zeven meter extra nodig is. Dan gaan veel huizen onteigend moeten worden. De oplossing is volgens ons een ondertunneling van de N44. Voor het kruispunt van de Urselseweg kan het doorgaand verkeer dan onder de grond en pas twee kilometer verder, voorbij het hotel, zou het verkeer dan weer boven komen. De bestaande N44 zou dan het dak van die tunnel zijn en behouden kunnen blijven voor het lokaal verkeer. Op die manier moet er geen enkel huis onteigend worden!”
“Wij geloven niet dat een ondertunneling te duur wordt”, zegt David Geens (GVP) die de buurt steunt in het protest. “Als er een insleuving komt, moeten ventwegen aangelegd worden en moet heel wat geld vrij gemaakt worden voor onteigeningen. Bij een ondertunneling is dat allemaal niet nodig.”
Burgemeester Fredy Tanghe (Groep 9910) wijst er op dat het een project van lange adem wordt. “Er zal nu onderzocht worden wat de effecten van de verschillende mogelijkheden zijn op milieu en bevolking”, zegt hij.
Eerst afrittencomplex
“Er worden nu zeker nog geen keuzes gemaakt. Als de buurt een volledige ondertunneling vraagt, moet ook dat zeker onderzocht worden. Er zal de eerste tien jaar zeker geen steen verlegd worden. Volgend jaar wordt eerst gestart in Aalter aan de ombouw van het afrittencomplex E40”, zegt de burgemeester.
Op vrijdag 28 mei om 20 uur is er een informatievergadering voor de buurt in café de Boldervrienden, Knokseweg 56.
© 2010 De Persgroep Publishing