Grote zone 30 onveilig
Op aangeven van enkele verkeersveiligheidspecialisten van de Vlaamse overheid, heeft het college beslist de grote zone 30 in de Veldstraat-Kloosterstraat op te heffen. Volgens deze specialisten heeft een grote zone 30 geen effect. Een te grote zone 30 werkt niet omdat 30 per uur eerder iets is waar je je maar aan houdt voor een kort stuk.
Het is ook logisch en ik heb het al eerder beweerd: als je 30 per uur rijdt, dan is het moeilijker om geconcentreerd te blijven en krijg je op de koop toe nog eens een groot verschil tussen diegenen die zich wel aan de 30/u houden en de anderen.
Dat is nu dus bevestigd door nog meer specialisten dan die ik al een paar jaar geleden had geraadpleegd. Ik zei toen al dat zo’n grote zone niet zou werken.
Dus wederom een dossier waarin de GVP gelijk krijgt. Toppunt: er zitten momenteel drie schepenen in het college die toen nog in de goede partij zaten en dat standpunt hebben verdedigd in de gemeenteraad. Maar dat terzijde.
Het gekke is nu dat men een situatie creëert waarbij de drukste straat in het centrum, waar twee scholen gelegen zijn, terug een zone 50 maakt, waar men met variabele borden een dynamische zone 30 maakt omdat dit veiliger is (waar ik het dus mee eens ben), maar dat deze redenering niet zou opgaan voor de rest van de reuzezone 30.
Ik zie er de logica niet van in en schepen De Blaere kon het eigenlijk ook niet verklaren. Het enige verschil is volgens hem dat het gaat over de lengte van de zone.
Voor alle duidelijkheid: er komt dus een variabele zone 30 van iets na de grens met Oedelem tot voorbij het kruispunt Kwadam/Sportstraat/Kloosterstraat. En de tweede in de buurt van het kruispunt Maldegemseweg/Veldstraat/Aalterseweg.
Daarnaast wordt het nu echt wel een kakafonie van verkeersborden. Schepen De Blaere verzekerde ons dat het gewest voor de kosten zou opdraaien, maar ik twijfel daaraan. Zo was er alvast de uitspraak van de schepen dat er vier borden per variabele zone zouden nodig zijn.
Fout dus, want je moet bv ook borden zetten in de Prinsengoeddreef, Kwadam, Sportstraat, Maldegemseweg en Aalterseweg.
En dat moeten dus ook allemaal LED-borden zijn. Want anders kom je bv aan de Sportstraat uit de permanente zone 30 in een zone die afhankelijk van het tijdstip ook een zone 50 kan zijn. Benieuwd of men daar aan gedacht heeft.
En verwarrend zal het ook zijn. Want als je bv vanuit de Sportstraat komt, kom je dus einde zone 30, begin zone 50 en als je dan oversteekt naar de Kwadam kom je weer in zone 30…
Als het nu echt vaststaat dat een zone 30 enkel maar op enkele honderden meters effectief is, pas die logica dan overal toe.
In plaats van een kakafonie van borden zetten die toch niet helpen en dus enkel een gewetenssusser is, zou de gemeente beter investeren in verkeersveilige infrastructuur en straatinrichtingen. Maar dat zal te moeilijk zijn zeker?