Weer 50 per uur in dorpskern
Amper 4 procent rijdt 30 op traject van anderhalve kilometer
Weer 50 per uur in dorpskern
De zone 30 op de doortocht N337 in Knesselare wordt opgeheven: binnenkort mag je daar weer 50. Die zone 30 geldt nu nog in de Veldstraat, op De Plaats en in de Kloosterstraat, over een traject van anderhalve kilometer. Maar uit onderzoek blijkt dat bijna geen enkele chauffeur zich aan de snelheid houdt. “Een maatregel die zijn effect dan ook helemaal mist”, geeft schepen Erné De Blaere toe.
Joeri Seymortier
Dertig per uur door het centrum van Knesselare doe je misschien wanneer het zeer druk is en het verkeer helemaal strop zit, maar in gewone situaties is er geen kat die aan dat slakkengangetje anderhalve kilometer verder tuft. Nochtans is het op de doortocht van Knesselare verplicht om zo traag te rijden. De gemeente beseft nu dat de maatregel een maat voor niets is en gaat voortaan alleen nog zone 30 invoeren rond de schoolpoorten. En enkel op de tijdstippen dat het druk is aan de schoolpoort.
“De Veldstraat, De Plaats en de Kloosterstraat zijn gewestwegen en worden dus aanzien als doorgangswegen”, zegt schepen Erné De Blaere (Groep 9910). “Enkele jaren geleden hebben we beslist om in de dorpskern van Knesselare overal zone 30 in te voeren. Maar uit ervaring leren we nu dat het niet lukt om de mensen 30 per uur te laten rijden. Uit onderzoek blijkt dat slechts 4 procent van de bestuurders dat effectief doet. Wat is dan de zin van de maatregel? Daarom wordt op de doortocht weer 50 ingevoerd.”
Scholen
Op die doortocht liggen ook drie scholen en daar wil Knesselare de zone dertig wel behouden. “Maar we gaan ook daar geen vaste zone 30 meer invoeren”, zegt schepen De Blaere. “Want op woensdagnamiddag, tijdens de weekends of ’s avonds is het te gek om de mensen daar zo traag te laten rijden. Aan de schoolomgevingen kiezen we voor een variabele zone 30 met led-borden. Het verbodsbord met de maximumsnelheid van 30 per uur, zal enkel oplichten bij de start en het einde van de schooluren. We zijn er zeker van dat de 30 per uur met zo’n verlichte borden en over een korte afstand veel meer zal gerespecteerd worden.”
Roland Bonamie (Groen!) is niet te spreken over de wijziging. “We hebben lang gepleit voor die zone 30 en nu die er is, willen we ze niet meer kwijt”, zegt de man. “Het is toch logisch dat er een zone 30 is in een dorpskern? Veel veiliger voor de fietsers. Nu weer 50 toelaten is, zal dat heel wat meer geluidsoverlast en extra CO2-uitstoot veroorzaken. Maar daar wordt niet aan gedacht.”
David Geens (GVP) vreest met de maatregel voor meer verkeersborden. “De zijstraten van de doortocht blijven wel zone 30, dus daar moeten overal extra verkeersborden komen. Een hele klus”, stelt Geens.
© 2010 De Persgroep Publishing