De Post moderniseert moeizaam
Als professionele gebruiker moet je soms heel aandachtig blijven bij alles wat bij De Post verandert. Niet alleen de tarieven, maar ook de producten en werkwijzes.
Neem als voorbeeld Taxipost. Eerst zelfstandig, dan kwam er kilopost om pakjes per post te versturen en nu is Taxipost weer integraal onderdeel van De Post en bestaat kilopost niet meer.
Tegelijk verbeterde men het systeem om je pakjes te volgen. Ieder pakje krijgt een etiket met een barcode. Sinds dit jaar kan je zelfs online die etiketten aanmaken en aankopen via het eShipper systeem. Werkt allemaal prima (na wat kinderziektes in het begin).
Maar vandaag stuitte ik toch weer op het feit dat een logge machine zoals De post moeite heeft om zichzelf te laten volgen. Ik gebruik sinds kort een frankeermachine en dus wil ik zo weinig mogelijk nog naar De Post gaan. Dus heb ik oa etiketten voor aangetekende zendingen nodig en etiketten voor pakjes te verzenden.
Via de search functie op de site van De Post vind je niks. Pas na een bezoekje aan het postkantoor krijg je een URL waar je Taxipost etiketten kan bestellen om te gebruiken met frankeermachines.
Professioneel, niet?
Jaja, tot de volgende stap. Ik vul mijn machinenummer in en ik krijg <%media(20090811-taxipost-etiket.pdf|dit resultaat)%>: een ordinaire programmeerfout, want een frankeermachinenummer bestaat altijd uit 4 letters en 5 cijfers, dus nogal dom dat je dit veld dan als integer wil behandelen. Testing en debugging, het gebeurt bij De Post ofwel niet ofwel in het productiesysteem blijkbaar.
Gelukkig had ik op die pagina van taxipost iets zien staan wat “Gebruikershandleiding bij frankeermachines” noemt. Straf dat dit hier staat en nergens een link van op de site van De Post in het hoofdstuk over frankeermachines.
In die pdf lees je op pagina 28 dat je materiaal kan bestellen op www.depost.be/materiaal.
OK, volgende poging, misschien kan ik daar ook de briefjes voor aangetekende zendingen downloaden.
Het formulier zelf klikt nogal wanordelijk open, maar daar worstel ik me maar door.
Het <%media(20090811-boogiewoogie.pdf|resultaat)%> nadien was echter een giller: this application is not yet in use en de pagina heeft als titel “Boogie Woogie”…
OK, men programmeert bij de Post dus duidelijk in verschillende diensten en rechtstreeks op het productiesysteem.
Gelukkig zijn er nog hier en daar kantoren: daar hebben ze me dan maar etiketten meegegeven, maar wel met de waarschuwing dat er binnenkort nieuwe uitkomen voor frankeermachines. Zucht…