Ring rond Eeklo: tijd om te reageren
Ursel ligt nog steeds pal tussen Eeklo en Aalter. ik heb reeds regelmatig mijn bezorgdheid geuit over het feit dat op korte tijd drie dossiers in bespreking zijn die alle drie boven onze gemeentelijke hoofden worden beslist, alle drie plaatsvinden buiten ons grondgebied maar toch o zo veel gevolgen kunnen hebben voor Ursel.
Ik heb het dan over de mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal, het nieuwe industrieterrein Woestijne in Aalter en de doortrekking van de ring rond Eeklo.
Rond dat laatste dossier was het de afgelopen maanden wat stiller en had ik wat minder te melden.
Nu echter werd mijn aandacht getrokken dat het planMER Ring rond Eeklo ter inzage ligt op het stadhuis van Eeklo. In Knesselare werd geeneens een aankondiging hieromtrent verspreid. Ook het schepencollege meldde vorige week niks op de gemeenteraad. Ofwel weten ze dus van niks en moeten ze leren hun ogen open houden (als ik dat als simpel gemeenteraadslid zonder een batterij ambtenaren dat kan, moeten zij dat zeker kunnen) ofwel hebben ze hun mond gehouden om vervelende vragen van ondergetekende te vermijden.
Hoedanook, het planMER ligt ter inzage en ik heb het inmiddels grondig gelezen.
Daarbij heb ik één grote opmerking: er wordt veel te weinig aandacht besteed aan de effecten op de N499 doorheen Ursel. Nochtans bevat de aankondiging zelf genoeg cijfers en aanwijzingen dat dit effect zeker niet klein te noemen is.
Verder houdt het plan geen rekening met het feit dat de combinatie met de twee andere dossiers een nog veel groter effect zal hebben op de N499 dan in de huidige situering van het plan wordt weergegeven.
Ik kan enkel maar iedereen in Ursel oproepen om dit plan door te nemen en net zoals ik uw bezwaren kenbaar te maken aan de Vlaamse overheid.
Tot 5 februari 2008 kan u uw opmerkingen m.b.t. de te onderzoeken aspecten binnen deze op te stellen planMER bezorgen aan uw gemeentebestuur of aan de dienst Milieueffectrapportage op het onderstaande adres:
Vlaamse Overheid
Departement Leefmilieu, Natuur en Energie
Dienst MER
PlanMER “Ring Rond Eeklo”
Koning Albert II laan 20 bus 8
1000 Brussel
Of op e-mailadres: [email protected]
Het plan kan u <%media(20080120-mer eeklo.pdf|hier)%> downloaden en bij meer lezen hebt u alvast de email die ik stuurde met mijn opmerkingen.
Ik heb inmiddels ook onze burgemeester gevraagd of het college opmerkingen zal formuleren op dit planMER.
Geachte,
Bij deze bezorg ik u mijn opmerkingen bji het voorgestelde MER “Ring rond Eeklo”
Algemeen
Algemeen vind ik het MER-onderzoek te eng op het grondgebied van Eeklo. De doortrekking van de ring kan behoorlijke gevolgen hebben op de verkeersstromen, zodat ook de gebieden rond Eeklo hierbij betrokken worden.
In het bijzonder vind ik dat er geen aandacht wordt gegeven aan de effecten op het grondgebied van Knesselare, deelkern Ursel.
Op verschillende punten die volgen zal mijn aandacht vooral gaan naar elementen die er op wijzen dat de gevolgen op de N499 Tieltsesteenweg te weinig aan bod komen, vaak zelfs gestaafd door cijfers uit deze MER aankondiging.
Situering van het plan
Pagina 16
In de deelcijfers over de vaststelling van het doorgaand verkeer kan men vaststellen op de figuren op pagina 16 dat 16% inkomend en 21% uitgaand verkeer op de N499 Tieltsesteenweg van doorgaande aard is.
Dit is mijn inziens reeds voldoende als bewijs om aan te tonen dat het belang van degelijk onderzoek naar de effecten op Knesselaars grondgebied mee moeten opgenomen worden in dit onderzoek.
Pagina 19
Omtrent de maasverkleining kondigt men aan dat oa het effect op de N499 onderzocht moet worden. De figuren verplaatsing E40-Oostkust beelden echter geen situatie uit betreffende verkeer Antwerpen/Zelzate naar Aalter en omgekeerd.
We mogen echter niet vergeten dat Aalter en Eeklo beiden regionale economische knooppunten zijn. In Aalter wordt zeer binnenkort een nieuw industrieterrein langsheen de N499 gevestigd notabene. Dat dit nieuwe industrieterrein via de N499 op de nieuwe R43 een ideale ontsluiting richting Gent en Antwerpen krijgt, moet bijgevolg grondig onderzocht worden.
Indien tevens de verbreding van het Schipdonkkanaal zou leiden tot meer containervracht in Eeklo, zal het belang van de ontsluiting van de R43 naar N499 tot in Aalter enkel maar toenemen.
Bijgevolg is het nodig dat in dit MER veel meer onderzoek gebeurd naar de effecten van bovengenoemde combinaties.
In paragraaf 3.1.3.3. Potentieel van de R43 staat ook te lezen dat er een behoorlijk verschil in belasting is tussen de beide helften van de R43 weerszijde van de N499. Ook deze cijfers nopen tot diepgaander onderzoek waarom de N499 zo’n belangrijke ontsluitingsrol speelt: als ruim een kwart van het verkeer op de R43 ophoudt te bestaan op het kruispunt met de N499, wil dit zeggen dat dit verkeer geacht wordt verder te rijden langsheen de N499.
In paragraaf 3.4.4. wordt de R43 genoemd als drager van bedrijventerreinen. Omwille van de reeds genoemde redenen ontbreekt mijn inziens in deze opsomming ook het nieuwe industrieterrein Woestijne te Aalter; opdat zeker in het verder onderzoek het belang van de ontsluiting van die nieuwe industrieterrein niet uit het oog zou verloren worden.
Aandachtspunten
Pagina 67
In hoofdstuk 9.1 zou ik graag toegevoegd zien “impact op de verkeersleefbaarheid van Ursel langsheen de N499” en “in kaart brengen van mogelijke effecten op een weg van lokaal niveau N499 Eeklo-Aalter”.
En op pagina 69 in hoofdstuk 9.9 Mens (socia-organisatorische aspecten) zou ik graag de leefbaarheid van Ursel-dorp toegevoegd zien, met speciale aandacht voor de effecten van toegenomen verkeersdruk op de N499, rekening houdend dat woongebied en schoolcomplex ieder langsheen een andere zijde van deze N499 te Ursel gelegen zijn.
Methodologie per discipline
Pagina 83
Paragraaf 11.1.1 Afbakening studiegebied
Zoals reeds eerder gezegd vind ik dat de afbakening te eng is en de effecten ruimer rond Eeklo moeten gemeten worden.
De paragraaf omtrent maasverkleining zou op het einde best vermelding maken van de extra effecten van het nieuwe industrieterrein in Aalter en de verbreding van het Schipdonkkanaal met betrekking tot extra verkeer die gebruik kan maken van maasverkleining tov het huidig verkeer dat minder effect zal hebben in een maasverkleining ten opzichte van de huidige situatie.
Voor paragraaf 11.9 Mens gelden de zelfde opmerkingen: het studiegebied is te eng en de effecten van de R43 moeten ook in Ursel onderzocht worden.
Hopend dat u rekening zal houden met bovenstaande opmerkingen,
Teken ik,
Met hoogachting,
David Geens
Gemeenteraadslid Knesselare
Nieuwstraat 11
9910 Knesselare
Tel 09/25.88.311