Uitbreiding managementteam: divide et impera
Op de gemeenteraad van 19 december 2007 besliste de meerderheid om het managementteam uit te breiden.
“Het managementteam ondersteunt de coördinatie van de gemeentelijke diensten bij de beleidsvoorbereiding, de beleidsuitvoering en de beleidsevaluatie. Het managementteam bewaakt de eenheid in de werking, de kwaliteit van de organisatie en de werking van de gemeentelijke diensten, alsook de interne communicatie.“, dixit het gemeentecreet wat hun taak betreft
In het gemeentedecreet staat hun samenstelling te lezen als: “Het managementteam bestaat uit de gemeentesecretaris, de financieel beheerder en, in voorkomend geval, de adjunct-gemeentesecretaris en, desgevallend, de personeelsleden die andere functies vervullen waaraan het organogram het lidmaatschap van het managementteam verbindt.“
Leuk om weten is dat kort voor de goedkeuring van het decreet het eigenlijk als volgt werd weergegeven: “Het managementteam van de gemeente bestaat uit de gemeentedirecteur, de financieel beheerder en, in voorkomend geval, de adjunct-gemeentedirecteur en de diensthoofden.”
De last minute wijziging is er gekomen omdat vooral steden het beter vonden om het management team aan te passen aan hun grootte. De geest van de wettelijke bepaling is echter duidelijk, zeker als je de memorie van toelichting leest bij dit decreet op pagina 102: “…zullen deel uitmaken van het managementteam… In de iets kleinere besturen zullen dat de diensthoofden zijn.”
Tot nu bestond het Knesselaarse managementteam uit de decretale minimumbezetting, nl de gemeentesecretaris en de financieel beheerder.
Nu heeft de meerderheid beslist om één, en slechts één, diensthoofd toe te voegen, met name het diensthoofd burgerzaken.
Op onze vraag waarom niet alle diensthoofden per definitie deel zouden uitmaken, kwam het superontwijkend antwoord dat er ook nog zoiets bestaat als het diensthoofdenoverleg.
Fijn, heel fijn dat er al zoiets bestond, maar is dan de creatie van een minicel met maximacht dan ten eerste geen dubbel werk en ten tweede enorm demotiverend voor het diensthoofdenoverleg. De andere diensthoofden zullen al te makkelijk beseffen dat veel zaken door slechts enkelen van hen beslist zullen worden.
De gegeven verklaring doet niets ter zake. Als men de geest van de wet zou respecteren, dan zou men dus één orgaan kunnen afschaffen. Nu deed men alsof men de mensen dubbel werk geeft, alsof men dan zowel het diensthoofdenoverleg als de vergaderingen van het managementteam zou behouden.
Snapt men dan niet dat als alle diensthoofden deel zouden uitmaken van het managementteam dat men dan het diensthoofdenoverleg gewoon kan afschaffen?
Waarschijnlijk beseft men dat maar al te goed en is de bedoeling dan ook helemaal anders dan verklaard werd: aan enkelen meer macht toekennen.
Nu ja, men zal oogsten wat men gezaaid heeft. De kiemen zijn al te merken. Kijk maar naar slide nr 7 uit de voorstelling van het sportbeleidsplan:
Da’s al één sollicitatie, er zullen er nog wel volgen.
En daar sta ik volledig achter: ofwel allemaal ofwel enkel de minimumbezetting. Aan favoritisme doen we niet, meende ik te lezen in diverse deontologische codes… Ik sta achter alle diensthoofden en vind dat ze allemaal hun plek in het managementteam verdienen. Dat vertrouwen verdienen ze ten volle.