Knesselare van de kaart?
Het Engelse Wedmore wil van de kaart af. Of althans toch van de elektronische kaarten die gebruikt worden door GPS-fabrikanten.
De inwoners van het Engelse dorp zijn het beu dat vrachtwagenchauffeurs blindelings hun GPS geloven en dat de route door hun dorpje de meest efficiënte zou zijn, bericht The New York Times. De GPS geeft immers niet aan dat de straten nog ooit ontworpen zijn voor paarden en karren, niet voor tientonners. Vastgereden vrachtwagens, beschadigde voetpaden en verkeersonveilige situaties, ze zijn het in Wedmore zo beu als koude pap.
In de buurt ligt Barrow Gurney. Daar is de gemeenteraad het echt spuugzat. Zij hebben TeleAtlas en Navteq, de twee marktleiders in het produceren van het kaartmateriaal voor GPS-producenten, gevraagd om hun dorp gewoon van de kaart te halen.
Tele Atlas heeft al geantwoord dat het niet aan hen is, maar dat de lokale overheden gewoonweg zelf de stappen moeten nemen om wegen die niet geschikt zijn voor zwaar verkeer dan ook maar voor de vrachtwagens af te sluiten. Een tonnageverbod dus. Zij spelen wel met de idee om in de toekomst afzonderlijke GPS’en te creëren voor vrachtwagen, maar dan nog blijft het belangrijk dat de gemeenten zelf wettelijk bepalen waar de zware jongens mogen rijden en waar niet.
Zo zie je maar dat wereldnieuws soms ook lokaal nieuws kan zijn, want deze situatie herkennen we dus maar al te goed in onze eigen gemeente.
In de mobiliteitsbrief van december 2007 uitgegeven door de Vlaamse Regering, staat er ook een interessant artikel over deze problematiek. Ik citeer een aantal relevante passages:
De opmars van gps-systemen veroorzaakt meer sluipverkeer.
…
Peter Van der Perre (ITS Belgium): “Een gps definieert in prinsipe steeds de kortste en/of snelste weg. Daarbij wordt op dit moment onvoldoende rekening gehouden met bijvoorbeeld verbodsborden.”
…
“Als al die regelgevende borden in een databank zouden zitten, zouden de digitale kaartenmakers ze kunnen integreren.”
…
“Het blijft natuurlijk de taak van steden en gemeenten om een beleid rond sluipverkeer uit te stippelen.”
En wederom zien we de bevestiging, zowel in het Britse nieuwsfeit als in de mening van mobiliteitsspecialisten van de Vlaamse overheid, dat er maar één oplossing is: een tonnageverbod. Al het ander zijn praatjes voor de vaak.