Omleiding houdt zwaar vervoer tijdelijk uit centrum
Het schepencollege en de politie beslisten aanpassingen aan te brengen aan de omleggingen in het centrum. De drukte is in sommige straten is te sterk gestegen. Zwaar vervoer wordt uit het centrum geweerd.
Op een werkvergadering beslisten college en politie wijzigingen door te voeren om de veiligheid en de leefbaarheid te verbeteren. Door de wegomlegging is de drukte in de Maldegemseweg merkelijk groter. Die straat slikt 3.600 voertuigen per dag, tegenover 1.200 vroeger. ‘Het verkeersbord in de Veldstraat wordt aangepast’, kondigt burgemeester Fredy Tanghe aan. ‘Enkel de omleiding richting Aalter-E40 staat hierop aangeduid en dat schept verwarring. Bestuurders die naar Ursel of Zomergem willen, denken dat zij nog rechtdoor kunnen. Het verkeersbord zal worden uitgebreid met de vermelding Ursel en Zomergem.’ ‘Aanvankelijk was ook in een doorgang voorzien voor de hulpdiensten en De Lijn op het kruispunt Knokseweg-Urselseweg. Maar veel autobestuurders namen ook die afslag. Vandaar dat die werd afgeschaft. De doorgang gaat nu via de Grote Kapellestraat, waar uitwijkplaatsen zijn.’ Ook voor fietsers worden maatregelen doorgevoerd. ‘De belangrijkste wijziging is de creatie van dubbelrichtingverkeer langs de N44 tussen de Waterstraat en Urselseweg. Het fietspad richting Aalter word op die plaatsen afgesloten’, meldt Tanghe. Vóór de afrit van de E40 in Beernem staat al een verkeersbord dat zwaar vervoer erop wijst dat het door moet rijden naar de afrit in Aalter. ‘Toch zijn er nog veel truckers met ladingen boven 5,5ton die de afslag nemen. Zodra de aannemer van de signalisatie de borden levert, worden zij in Sint-Joris omgeleid via Overleie-Zuidleie-Buntelare en zo uit het centrum geweerd.’ Deze maatregel blijft van kracht tot het eind van de werken, tegen 31december. ‘Dat lijkt op een idee dat al in ons voorstel stond twee jaar geleden. Nu kan het plots wel’, reageert oppositieraadslid David Geens (GVP). (bvk)
© 17/10/2007 Corelio