Werken aan Knokkeweg/Urselseweg gestart
Sinds een week zijn de werken aan de Groote Baan gestart. Momenteel ligt het ding open langs de kant van Knesselare centrum.
Wie dus naar De Plaats en omstreken wil, moet rondrijden. Door het parkeerverbod in de Maldegemseweg en de lichten aan het kruispunt van de Veldstraat verloopt de doorstroming van het verkeer nog redelijk vlot. Alleen zouden de verbodsbordjes iets meer naar de kant moeten gezet worden. Kruisend verkeer heeft net soms een paar centimeters te weinig als één van beiden nogal breed uitvalt.
De lichten aan het kruispunt Veldstraat/Maldegemseweg zijn een zegen. Wat mij betreft zou dat zelfs een permanente oplossing mogen worden, want dat kruispunt zorgt in de spitsuren toch vaak voor enige chaos die aan een schoolomgeving best te vermijden valt. Een idee om te onthouden als de gemeente begint aan de module 10 schoolomgeving.
Het grote probleem echter is voor de fietsers. Die moeten omrijden naar het kruispunt N44/Maldegemseweg. Aangezien ik deze week enkele bezorgde telefoontjes kreeg, ben ik net nog eens ter plaatse gaan kijken.
[foldergallery folder=”wp-content/uploads/media/1/20071006-werken-n44/” title=””]
Ik begrijp de verzuchting van veel ouders, maar aan de werken zelf zorgen voor een oversteek is onbegonnen werk. Het enige wat men had kunnen overwegen, is een fietsersbrug, maar ik heb totaal geen idee of de kostprijs daarvan al dan niet buiten proportie zou geweest zijn.
Wel vind ik dat een aantal kleine ingrepen de zaak zouden kunnen verbeteren.
Aan de lichten van het kruispunt Maldegemseweg/N44 ligt er slechts één zebrapad. Fietsers die van richting Ursel komen momenteel, moeten dus eerst naar rechts de heuvel over en kunnen dan veilig aan de lichten oversteken (die met een knop moeten bediend worden, of je kan er soms lang staan wachten).
Daarna moeten ze de Maldegemseweg door en met het parkeerverbod en lichte geslalom is dat nu niet direct de meest veilige weg te noemen. Ik zou alleszins een duidelijk wegwijzer plaatsen aan het kruispunt met de H.Sakramentsstraat om vooral jonge fietsers op weg naar school duidelijk te maken dat langs daar de kortste en veiligste weg is. En misschien zelfs Sakramentsstraat, Sportstraat en Nieuwstraat-Drieselken verkeersluw maken met “enkel plaatselijk verkeer” om het sluipverkeer in de spitsuren daar ook weg te houden en zo toch veiligheid te creëren voor de fietsers?
Het probleem is groter in de omgekeerde richting. Als je bijvoorbeeld de weg school naar Kapellestraat voor ogen neemt, dan moet je op het einde van de Maldegemseweg in principe op de fietsersknop aan de lichten drukken en gewoon de N44 dwarsen tussen de auto’s die afslaan naar Aalter door. Niet echt veilig.
Eerst oversteken om het enige zebrapad te nemen is ook geen sinecure tussen de vrijwel constante minifile aan de lichten en ongeduldige chauffeurs daar, zeker tijdens de spits, om toch nog maar mee door het korte groene licht te geraken.
Ik denk dan ook dat het een nuttige voorzorgsmaatregel zou zijn om tijdens de begin- en einduren van de scholen daar eens een agent te plaatsen om op zijn minst het verkeer daar wat tot voorzichtigheid aan te manen. Een langere tijd rood licht voor het verkeer op de N44 zou ook welkom zijn. En als men dan toch effe een noodprogrammering op die lichten zet: zet eens het licht voor het verkeer komende uit Maldegem richting Aalter eerder op rood dan het verkeer van Aalter, zodat de filevorming op de N44 van de auto’s die langs daar nu naar het centrum moet, beter kan afslaan. Per slot van rekening zijn de werken bedoeld om uiteindelijk minder afsla-files en veiliger voorsorteerstroken te hebben, maar ironisch genoeg creëert men nu een gevaarlijkere situatie tijdens de werken (de chauffeurs mogen daar net weer op twee rijstroken, geven flink gas en ontdekken dan plots net achter de heuvel een onverwachte file).
En plaats aub ook een bord op het fietspad langs de N44 aan dat kruispunt dat aangeeft dat het fietspad richting Aalter iets verder onderbroken is. Plaats dat bord bij voorkeur aan het zebrapad zodat fietsers die rechtdoor willen rijden, weten dat ze daar moeten oversteken.
Met een paar kleine inspanningen kunnen we als gemeente de noodzakelijke overlast toch al wat beter maken…