De Knesselaarse geschiedenis herschrijft zich…
Ik ben het laatste boek van Marc Reynebeau aan het lezen: Het Nut van het Verleden.
In de proloog geeft Marc Reynebeau weer waarom hij dit boek schrijft: een historicus of een groep historici samen hebben niet DE waarheid in pacht, maar gewoon EEN waarheid. Afhankelijk van diverse invalshoeken ziet de geschiedenis er anders uit.
Uiteraard haalt hij enkele voorbeelden aan dat de geschiedenis zelfs her/geschreven wordt door de machthebbers van het moment.
Het is omtrent de historiek van het zwaar verkeer in Knesselare niet anders.
In Het Laatste Nieuws van vrijdag 19 januari 2007 stond in een kaderstuk het overzicht van het dossier omtrent het zware verkeer. Vanaf een bepaald punt zijn er stukken weggevallen, waarschijnlijk door plaatsgebrek, en daarom verbeter, sorry, vul ik hier even aan:
* 2005: Door blijvende toename zwaar verkeer druk vanwege oppositiepartij GVP ligt de problematiek weer op tafel.
* november 2005: GVP’ers Joeri Roose en Thomas Lataire gaan onder leiding van David Geens tot op het kabinet van minister Peeters om te pleiten voor een verbod.
* Januari 2006: Start van drukke onderhandelingen acties van de GVP – waaronder de gele olifantenaffiches en de pamfletten om opnieuw verbod in te voeren.
* Voorjaar 2006: Verbod wordt hét verkiezingsthema voor meerderheid en de oppositie. De meerderheid haast zich om ook te zeggen dat het moet veranderen.
* Maart 2006: Tellingen wijzen uit dat dagelijks zowat 1.000 vrachtwagens door centrum rijden.
* 10 mei 2006: gemeenteraad neemt opnieuw beslissing op voorstel van de GVP om zwaar vervoer deels te weren.
* 22 augustus 2006: Gewest gaat akkoord met plaatsen van de nodige borden.
* 18 januari 2007: Borden zijn eindelijk geplaatst en verbod gaat van kracht.
Zowel de foto in Het Laatste Nieuws als die uit Het Nieuwsblad verdienen een correctere ondertiteling:
Rechts ziet u commissaris Ponnet die er bij gesleurd is voor een foto. Een echte controle is het niet, want men staat aan de verkeerde kant van de weg, aangezien het verbod nog steeds niet geldt voor vrachtwagen die van Beernem komen.
In het midden staat een burgemeester die nu terecht trots is dat hij als schepen in een vorige legislatuur met zijn handjes wapperde en beweerde dat de GVP van een kale kermis zou thuiskomen en dat er NOOIT van enig verbod sprake kon zijn.
Links staat een mobiliteitsschepen die ooit nog lid was van een oppositiepartij en in die hoedanigheid in een vergadering in het zaaltje naast de feestzaal het absoluut niet nodig vond om ook maar enige actie te ondernemen tegen het zware verkeer, tot grote frustratie van toenmalig voorzitter David Geens en secretaris Thomas Lataire. De schepen is echter consequent gebleven: tot op de dag van vandaag heeft hij ook daadwerkelijk geen actie ondernomen.
Ik weet het: in een krant is niet altijd plek om zoveel toelichting te geven. Maar toch… sommigen gaan boeken schrijven, anderen gaan bloggen om toch weer een ANDERE waarheid over het verleden neer te pennen.