Virale marketing
Ik ben al een tijdje bezig met het concept rond virale marketing. De beste reclame is de mond-aan-mond reclame en met virale marketing probeer je gewoon die aandacht wat te sturen.
Het internet is daar een geschikt medium voor. Bedenk een leuk concept, werk een mooie campagnewebsite uit en laat de tell-a-friend optie een belangrijke rol spelen. Nog meer succes uiteraard als er iets te winnen valt.
Eentje van het afgelopen jaar die ik de moeite vond, was “Prepare your hair” van Opel (campagne is spijtig genoeg afgelopen, maar tijdens de campagne kreeg je echt telefoon terwijl je naar het filmpje keek; een mooi voorbeeld van multi-media).
Maar ook buiten de reclamewereld werkt virale marketing. Hoeveel filmpjes vinden – al dan niet (on)gewild – hun weg naar het grootste broadcast medium van deze tijd? Ik vond op marketingfacts een leuk artikel met daarin enkele top 10-lijstjes.
Het artikel begint met het verhaal over de absolute nummer één – hoewel het nooit de bedoeling van de tiener is geweest om deze nummer één plaats te krijgen: Star Wars Kid, het bijna 2-minuten durende filmpje van Ghyslain Raza. Oh ja, ter info, de tiener heeft sindsdien al therapie gekregen en is nu nogal mediaschuw geworden.
Mijn favoriet is – nogal evident – deze: